fredag 30 september 2011

Utvecklingen går framåt, tack & lov!

Tänkte på hur det var att ha häst när jag var yngre & hur mycket mer man lärt sig & hur mycket som förändrats.

När jag hade Glunt tyckte jag det var helt okej att "morgonfodra" vid 11-tiden... Törs inte ens tänka på vilken tid vi tyckte det var okej att ge kväll & hur många timmar de stod inne...
Vissa resonerar att "när jag var yngre & hade häst så gjorde vi si eller så & inte dog de..."
Nej, brukar jag tänka, men hur bra mådde de egentligen?

Thermobar är en av de uppfinningar jag prisar väldigt högt!

När jag hade Titan så fick de oftast klara sig med att äta snö vintertid, men nu när man lärt sig mer & det finns alternativ så finns det ingen anledning att vara kvar i det förgångna. Visst, det kanske fungerade (trodde man) men hur bra mådde hästarna av det?
Innan jag fick min Thermobar så åkte jag förbi stallet innan jobbet med en 2½ dunk med kokat vatten & hällde i, innan jag åkte hem så kokade jag vatten på jobbet & åkte till stallet & fyllde på nytt...
Jag har för mig att hästen måste äta 10 liter snö för att få i sig 1 liter vätska, dessutom går det en massa energi att omvandla snön till vatten!

Bomlösasadlar är något jag omvärderat sedan jag provat på & ridit i ett par stycken. Men det är samma där, utvecklingen går framåt & de gamla tidernas bomlösa är inte alls konstruerade som nutidens. Då var det väldigt vanligt att man sa att man skulle variera mellan en bomsadel & en bomlös för att man satt på ryggraden i en bomlös eftersom det inte fanns någon bom som fördelade & lyfte upp vikten. Så är det inte med dagens bomlösa, utvecklingen har även där gått framåt. Dessutom så är det tusen gånger bättre att rida barbacka än att ha en bomsadel som sitter illa, en sadel skall sitta bra året runt även om hästen ändrar sig i kroppen (sommar fet, höbollsfet eller slimmad & slank)
När vi köpte Galsi så tänkte vi just på det att han kommer att lägga om sig i kroppen eftersom han inte reds så mycket innan. Vi hade en Torsion sadel till Saxi som han trivdes bra i, men jag & Jessi var inte så där överlyckliga över den, den var lite klumpig & bred, dessutom var den ju inte så snygg... :o)
Helen som säljer Sensation sadlarna hade jag känt sedan flera år tillbaka.
(Det är hon som gjort målningarna på Titan & Saxi)



Jag kontaktade Helen om en annan sadel hon hade i sortiment då, men blev rekommenderad en Sensation, efter de önskemål vi hade så blev det en G3 med G4 säte & extra stora knästöd. Den har vi haft sedan vi skaffade Galsi & är supernöjd med den!

Flexibom fick mig att rysa förut, en bom som klämde åt som en klädnypa runt maken på hästen kunde ju aldrig vara bra! Nu finns det sadlar som har en flexibom längs efter & inte runt manken. Jag kunde inte förstå att folk kunde köpa sadlar med flexibom, nu har jag själv gjort det... Jag har ännu inte fått min Eques Sella Soft som har just en flexibel, längsgående bom, men det ska bli jättespännade att prova. En flexibel bom som följer ryggen borde i mina tankar vara bättre än en hårdstoppad stum bom längs ryggen?
Jag har själv ridit med renskinn under sadeln i många år & är verkligen förtjust i renskinnets egenskaper. Eftersom renens päls innehåller 2000 ullhår och mer än 700 luftfyllda celler/cm2 så blir det i princip som om man sätter luft under sadeln & även här så får ryggmusklerna jobba utan motstånd.
Jag har hjälpt Ulla på Nordic Horseselect i många år att marknadsföra & åka runt & sälja renskinn på Islandshästtävlingar, så jag har hunnit lära mig heldel om renskinn. Tyvärr så har Ulla flyttat söderut & jag vet inte hur igång hennes företag är idag. Men jag har ett helt renskinn kvar som ska bli padd åt Galsis Sella!

Fodertillskott är något annat som brukar diskuteras. "Inte gav vi mer än havre åt hästen när jag var ung & nog överlevde den" Jo, men hur bra mådde den? Mineraler, vad ska det vara bra för, inte får vildhästarna mineraler!
-Nej, men de strövar fritt & kan själva leta upp i naturen de som de har behov utav. Vi begränsar hästarna med staket & väljer vilket underlag det ska vara i hagarna, de har inte en chans att själva plocka i sig det som de behöver.



När jag berättar något till ungarna om när jag var liten så får man ofta säga "Det var innan mobiltelefoner, datorer & internat fanns" & ibland har de tittat på en som om man levt på stenåldern...
Utvecklingen har tack & lov gått framåt & vi måste lära oss att följa med i den, för hur många är utan mobiltelefon idag eller bor i grottor?

Inga kommentarer: