söndag 4 september 2011

Blir lite mörkrädd...

Har scannat in en notis från senaste Islandshästen som jag refererar till här. (hoppas det är okej)

Limmat fast material på hoven???
Det får mig att fundera, vart är vi på väg?

Har sett mycket skrämmande bilder & filmer på Tennesee Walkinghorses & andra "single-footers" hur man manipulerar & plågar dessa hästar för att få ett högre benlyft???

Är detta vackert?

Ska vi börja använda oss av "specialskor" till våra hästar?

"Soring" som innebär att man använder kemiskt frätande ämnen för att få hästen att lyfta benen så högt som möjligt, ju längre hoven är i luften desto mindre ont gör det...

Kedjor runt karlederna som smärtar...

I väntan på start...


Hov på ett par "specialskor"

Röntgenbild på "specialskorna" fastsatt på hoven

Extra lång tå

Allt detta bara för att uppnå "bättre" aktion hos hästen

Är det detta vi strävar efter?

Idag var jag & tittade på hopptävling, ibland var det riktigt spännande & ibland mådde jag så illa att jag ville gå därifrån.
Små "söta" ungar som piskar, sliter, river & sporrar sina ponnyer. Ponnyer som hulkar högt inne på banan för varje gång ryttaren trycker in sporrarna i sidorna på dem.

En bekant till mig stod på framhoppningsbanan & hörde en mamma skrika till sitt barn; -Använd sporrarna! Inte så där, vrid tån utåt så du kommer åt ordentligt...


???
Alla bilderna är från nätet
-------------------------

Måste ju tillägga att allt var inte hemskt på hopptävlingen. Det var underbart att se de mjuka ryttarna rida runt, de som ropade -BRAAA efter varje hopp deras ponny gjort fick mitt hjärta att smälta & vilken laganda det är på hopptävlingar när ekipage från den egna klubben tävlar! De små ponnyerna tycker jag alltid är roligast att se, vilken fart de har! Jag är glad att Jessi inte slagit sig in på den banan....
Alla ryttare under 18 måste ha säkerhetsväst, kanske något att eftersträva även på islandshästävlingar?

Det har jag bara varit med om en gång på våra islandshästtävlingar. Det var ungdomarnas femgångsfinal, de var tre ekipage & de var från olika klubbar. När ett ekipage red i väg för att göra sin passläggning peppade de andra ekipagen, trots att de var konkurrenter, trots att de tävlade för olika klubbar. Sådant vill jag se mer utav!

4 kommentarer:

Alexandra sa...

Men usch, jag vet inte vad jag ska säga. Blir ju helt ställd. Hur kan människor göra så här?
Jag mår verkligen illa, har de ingen medkänsla alls?
Att ingen gör något åt detta, det är ju inte klokt!!

Nickis sa...

Man jobbar på att få bukt med detta utomlands, men det är väl som med allt annat när pengar kommer med i spelet tappar man känslan för rätt & fel...

Jenny sa...

nu är det väl inte riktigt så :P de som menas här är att det fyllningsmaterial som får användas är sula, med ngn form av fyllningsmaterial för att inte få in grus o annat under sulan, eller som vikt eller stötdämpning, typ silikon. fyllningsmaterial som inte får användas vid tävling är detta equipad eller vad hundan det heter. Detta kräver ingen sula då man häller i det varmt i en upp-och-ner-vänd hov och fyller upp till det ligger kant i kant med skon. Detta härdar sedan jättefort och hoven kan sättas ner. Detta är då lite svårare att bara plocka av vid en utrustningskoll och man kan också i teorin ha gömt blytyngder i denna massa.

Nickis sa...

Men det står fyllning på baksidan av hoven & sedan att man inte får använda sådant som limmats fast.
Jag blir då mörkrädd om vi ens ska närma oss hur det ser ut med andra gångartshästar....