onsdag 21 september 2011

Eksem

Eksem & spatt detta gissel för Islandshästägare, jag lyckades ju givetvis med båda med min förra häst Saxi.
Eksem han hade då jag köpte honom men eftersom han var så fin så vågade jag köpa honom & ta honom upp till Norrland. Många eksemhästar blir bättre här uppe & på vissa syns det inte alls att de har eksem & det syntes inte på Saxi. Hans man mätte 68 cm på längsta stället.


Det här är mina tankar & erfarenheter av eksem. Jag vet inte vad som är sanning & vad som är myt, men jag valde detta till Saxi & det fungerade.

I kraftfoder gav jag honom Krafft grund, han hade gått på detta tidigare & jag hade hört på många ställen att havre kan göra en häst mer klibenägen, sanning eller myt jag vet inte?
Jag hade även hört av att de som gav Biopromin att de var mycket nöjda, så jag började ge honom Biopromin som dessutom är bra för hovarna.

På sommarbetet fick han gå med "pyajamas", men det var sällan han behövde göra det hemma i hagen.


Jag såg alltid till att tvätta honom flera gånger under sommaren & även ordentligt till hösten så det inte skulle sitta kvar någon "gegga".
Nylanders använde jag som mjukgörande & som myggmedel blev det RB86.
Detta fungerade för oss.

Jag gav vitlök ett tag, men när det kom en massa varningar om det kunde vara farligt för hästar med vitlök så slutade jag.
Jag gjorde även eget myggmedel som bestod av matolja, vitlök & en blandning av bäck- & djungelolja.
Fast detta med att smörja olja på en häst som ska vistas ute i solskenet blir för mig som om att hälla fett i en panna som hettas upp...

Jag (rättare sagt mamma) odlade ringblomma som jag tänkte ge honom, men det blev inte av. Däremot så plockade jag brännässlor när de just hade kommit upp. Med ordentliga handskar & långärmat så gick det som på räls utan att man brände sig. Jag hände upp brännässlorna & lät dem torka & gav sedan en nypa av detta i kraftfodret & det gav jag året om.
Brännässla är bra för många saker, men man bör vara försiktig då man börjar ge det så att hästen inte får nässelutslag, då skall man omedelbart avbryta.

På Hippok9´s hemsida kan man i deras Örtguide läsa om olika örter & vad de har för egenskaper.
Jag är av den åsikten att jag ger hellre av det naturen har att erbjuda än syntetiska preparat, detta så långt det går. En häst som går lös i det fria kan ju själv söka upp vilka örter, mineraler eller växter den behöver, men i och med att vi begränsar deras utrymme med hagar & vad som finns i dessa hagar så är hästarna själva begränsade.

Jag tror att det finns många faktorer som spelar in hur pass bra en eksemhäst klarar sig; foder, motion, miljö, sysselsättning samt det viktigaste hur mycket tid du själv orkar lägga ner för förebyggande åtgärder.
Jag läste på någon sida för några år sedan att man bör behandla alla nyimporterade hästar som om de hade eksem de första 3 somrarna. Importera dem på hösten så att de fick så lång tid på sig i det nya landet innan de utsattes för insekter.

Mina föräldrar är sörlänningar som flyttade upp till Lappland i slutet på 60-talet.
Båda skyddade sig väl mot insekter första somrarna & klarade sig bra, medan bekanta till dem inte gjorde mycket för att "vänja in sig" vid den nya miljön & blev jättesjuka av insektsbetten.
Jag är det enda barnet som är född här uppe & idag får jag inga myggbett alls, de biter mig, men inte ett enda myggbett har jag fått de senaste åren.
Jag brukar skoja att det är för jag haft en eksemhäst som jag blivit immun ;o)

Vad man än väljer & hur man än gör så tror jag det är viktigt att välja en linje & följa den. Om man tar in tips & tricks från en massa så vet man ju inte tillslut vad det är som hjälper!

Inga kommentarer: