onsdag 21 september 2011

Glasslock i hovarna

Jag funderar ibland för mycket & ska testa massor av lösningar tills jag kommit tillrätta med ett problem.

I vintras hade vi problem med att Galsi fick snöstyltor trots att han hade snösulor.
Till Titan så hade jag en konstig anordning med hela sulor som man skulle värma lite & sedan nypa ihop med en tång, lägga i hoven & släppa på tången så de gled in under skons kant. De var ganska bökiga att få i & ur, men när de väl satt där de skulle så funkade de bra, men det var ett himla mickel vid varje ridtur :o)

Oppfinnar Jocke i mig tog genast tag i problemet & funderade hur man skulle kunna göra egna sådana...
Så fick ja en idé & tog helt sonika plastlock & klippte till efter skorna så jag hade lösa sulor att ta i & ur vid ridning.


Det fungerade jättebra, så länge de satt kvar... Jag gissar att det ligger ett gäng efter ridstigen som vi tappat.
Jag tog hans gamla skor, ritade av insidan på locket & klippte sedan lite utanför så att det blev en liten kant att sticka in mellan skon & hoven. Jag fick hålla på & klippa & fixa lite innan de passade. Sen märkte jag upp dem med HF, VF, HB & VB så de skulle hamna på rätt plats varje gång :o)

Sen kom Lasse hovslagare på att jag hade sådana problem för jag hade sulor anpassade till travskor som är smalare än vanliga remontskor... :o)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hade in det här tipset med glasslock i gamla SIF forum. Fick tipset av någon som jag inte minns längre. Fantastiskt att så enkla saker fungerar så pass bra, gäller bara att ha rätt sorts glasslock o skära rätt./
Lena