fredag 23 september 2011

Lektion igen

Igår red vi dressyrlektion igen. Eller dressyr & dressyr, det var markarbete igår med trav. & galoppbommar, för mig är det nästan hoppning....
Jag är inte så förtjust i hoppning, tycker att hästen bör ha minst ett ben i marken hela tiden.

Vi fick börja med att korta stiglädren ett hål & bara här tyckte jag att jag höll på att tappa balansen, & så upp & stå i lättsits i trav. Faktiskt så fick jag bättre svikt i benen i traven än när vi skrittade.
Sen skulle vi gå in på A & C volten & stå i lätt sits, på ena volten var det 4 bommar vi skulle trava över. Vi missade givetvis varenda en på första försöket (min nervositet) & fick väl 2½ träff på andra, men sen gick det bättre & vi klarade alla 4 utan att vi snubblade & bröt ben & nackar.
Galsi minskade traven så fort vi kom nära bommarna & det är ju inte så konstigt när personalen på ryggen tvekar.
Jag har en liten skräck för att trava över bommar, är livrädd att de ska rulla iväg så hästen bryter benen & jag själv flyger av & bryter nacken... Men jag kom över den värsta rädslan när jag kände hur duktig han var & då var det genast mycket roligare. På den andra volten skulle vi bara gå in & stå i lätt sits innan vi gick ut på fyrkanten & red lätt igen.
Efter en välbehövlig skrittpaus för återhämtning för både häst & ryttare (den som säger att det inte är jobbigt att rida skulle ha fått låna min svettiga ridhjälm så hade de nog uttryckt sig annorlunda...) så var det dags att galoppera över bommar!
Redan i början på lektionen när det nämndes att vi skulle gå över trav- & galoppbommar började fundera på ett bra godtagligt skäl att dra mig ur, men jag hade varit så koncentrerad på travbommarna att jag helt glömt bort att tänka ut något fyndigt.
Samma sak igen, trav på långsidorna, fatta galopp vid C & in på volten & där det låg två bommar som vi skulle galoppa över...
Efter lite pass, lite tölt, lite för stor volt så vi missade bommarna totalt, fel galopp & gud vet vad så kom vi faktiskt helt rätt i rätt galopp & det gick jättebra!
Både jag & Galsi var ganska trötta vid det här laget, men vi fixade det i båda varven! Jisses så stolt jag var. Jag tror det var första gången Galsi var med om detta & jag undrar om det inte var första gången jag oxå red över galoppbommar.

Jag fick ganska mycket bannor för att jag satt för mycket till höger, jobbade mycket med det under lektionen & idag har jag en grym träningsvärk på insidan av vänster lår! Nåväl det bevisar väl att jag jobbade med att sitta över till vänster & vrida fram vänster höft & ner med vänster knä.

När jag började rid för snart 40 år sedan så lovar jag att jag hade inte alls så här många kroppsdelar att hålla reda på! Jag hade huvud, axlar, händer, knä & häl & inget mer!


Nu ska jag se om det stämmer att ont skall med ont förgås genom att rida lektion för Lasse i kväll, så antingen är jag helt fri från träningsvärk i morgon eller så lär jag inte ta mig upp ur sängen...

En trött & suddig kille efter lektionen igår :o)


Inga kommentarer: