fredag 5 oktober 2012

Snoppstenar

Jag vet att jag skrivit om detta tidigare, men det är en sak som tål att upprepas.

Galsis snoppstenar

Jag brukar känna igenom Galsis skap var 3é månad & nästan alltid kan jag plocka ut lite "stenar"
Genom att göra detta kontinuerligt så slipper han besvär med stora stenar som trycker mot urinröret.

Vad är då snoppstenar?
När valacker kissar så hänger de sällan ut hela härligheten, hingstar är duktigare på detta, hingstar får ju även erektioner lite nu & då & jag skulle tro att dessa stenar på så sätt trillar ut av sig själva.
"Stenarna" eller bönor som jag även hört att de kallas, bildas av en avlagring av mineraler & salter som blir kvar från urinet. Dessa samlas under förhuden & oftast så hamnar urinröret i kläm & detta kan ju inte vara behagligt då hästen ska kissa.

En häst som "skvätter" när den kissar & kanske kissar ofta, men lite kan man misstänka har stenar som gör det obehagligt att kissa. Många upplever oxå att hästen tappar lite av sina gångarter, den tar inte ut steget lika mycket.

Jag använder gummihanskar & parrafinolja då jag snoppstensrensar. Det är viktigt att man har något "halkigt" när man ska in & gräva runt i skapet. Parrafinoljan innehåller ju inte någon parfym eller annat som kan vara skadligt för hästen. Använd absolut inget som är parfymerat!
Jag sticker försiktigt in handen i skapet tills jag når snorren (som oftast dragits så långt bak som möjligt :-) Väl inne så känner jag på toppen, om det känns mjuk eller hårt, om det känns hårt så sitter det oftast en stor sten där. Det är viktigt att vara försiktig & kolla av hästen, dels så att den inte får ont & sen är det inte alla som uppskattar att man är där & gräver & man kan lätt få sig en spark. Upplever man att hästen har mycket emot att man är där & känner så rekommenderar jag att ta ut en veterinär som ger lugnande & sen känner efter.

Jag rensade några valacker i veckan & de hade bara "små stenar" & det gick lätt att ta ut dem.
En ägare kontaktade mig efteråt & skrev: "Tack för hjälpen! Han har visat förvånansvärd stor skillnad. Han vågar ta ut steget och fått högre aktion och framförallt fått tillbaka sin vilja och spring i benen. Ett stort tack ska du ha! :))"
Sådant är roligt att höra!

Stenar utplockade från min kompis häst
Så på med gummihandskarna, smörj in med parrafinolja & ut i stallen & gräv i era hästars snoppar! :-)

Inga kommentarer: