fredag 23 september 2011

Att klara av saker man inte tror man klarar av gör en starkare!

Idag var det äntligen dags för Lasse kurs igen efter det väldigt långa sommaruppehållet.
Katti på Dómur, Sussi på Bassi & jag & Galsi gick glada i hågen till ridhuset för att få svettas lite även i kväll.

Lektionerna är upplagda så att först går Lasse igenom övningar som vi behöver träna på individuellt & sen kan vi göra en gemensam övning som avslutning.
När det var min tur att komma upp på volten & Lasse sa; Då kollar vi galoppen så tänkte jag det är väl lika bra att ta tjuren vid hornen direkt & började i vänster varv.
Förutom att hoppa, eller trava över bommar så har jag en fobi för att rida galopp på volt, helst då i vänster varv som är Galsis svagaste varv. Jag tror vi ska rida in i väggar & staket, tippa inåt, gå omkull & göra kullerbyttor.
Höger varv går bättre, men jag tycker inte om det heller & absolut inte i lilla ridhuset eller på dressyrbanan som är mindre. Men det gick över förväntan! När vi kommer på öppna delen vill han gärna "flyta ut" & jag har sådan fobi för att han inte ska svönga i tid för att jag ger honom otydliga signaler & vi ska krascha in i ridhusväggen. När Lasse sen la till att jag skulle ställa honom utåt på den "stängda" delen & inåt på den öppna så får man ju ännu mer att tänka på, men det gick som sagt bra & jag var jättestolt, både över mig själv & Galsi!
Galoppen har blivit mycket bättre & det är så kul när det går framåt.

Efter det individuella genomgången satte Lasse upp koner med 2 meters mellanrum & så skulle vi gå på volt i trav eller tölt runt varje kon (4 m volt) & sedan in på stora volten i galopp & galoppera långsidan upp för att sen bryta av till trav eller tölt & göra om det igen.
Det var en väldigt nyttig & svår övning där vi skulle fokusera på böjningen i volten.
Jag tyckte att Galsi skulle säkert ha lättare för detta i tölt, men det var som att rida i sirap!
Jag fokuserade givetvis fel & jobbade på att få honom att gå fram & inte sakta av & glömde helt att släppa på yttertygeln vilket inte gav så bra resultat.
Sen lät jag honom gå över i trav & då gick det över förväntan, men lika fina runda volter som Sussi & Bassi fick vi inte. "Det är för att hon slutat fippla med tyglarna & rider" sa Lasse. Ibland så gör man för mycket & glömmer bort övningens egentliga mening.

Kurs för Lasse april 2009
Både jag & Galsi var ganska trötta efter lektionen, men Galsi smackade med läpparna, ett säkert tecken på att han är nöjd.
Vad jag älskar hos den hästen är hans arbetsvilja! Han vill alltid göra sitt bästa & tycker om att arbeta, då slår han med läpparna & frustar.

Nu ska det bli spännande att se om jag tar mig upp ur sängen i morgon eller om träningsvärken blivit olidlig...

Galsi i hagen innan Lasse kursen, visst ser han taggad ut?

Inga kommentarer: