söndag 11 september 2011

Idag klippte jag till Galsi!

Inte så farligt som det låter för klippmaskinen åkte fram idag & en massa päls åkte bort :o)

Det blev bara en halv-klippning, jag brukar klippa en rand efter hela honom, men nu gjorde jag en mindre variant. Jag tycker ännu det är så mycket insekter ute & pälsen skyddar ju faktiskt en hel del mot betten.



Det är så mörkt inne i stallet & jag såg sen i ljuset att jag missat lite... Fördelen när man har en egen maskin är att man kan ta det sen.

Förra årets klippning

Jag kör nog resten av kroppen som förra året nästa gång jag klipper i november - december.
Jag sparar alltid pälsen under magen så han inte ska bli kall där & klipper inte halsen i andra klippningen så slipper man ha halstäcken under den kalla vintern.


Fick en fin huvudbild på Galsi idag, kräves lite stenar på taket så han vaknade till & sträckte på sig :o)

Jag fick även  fina bilder på Toffee, eller Mellow Yellow som ha egentligen heter.



Det har varit underbart väder här idag & solen har strålat hela dagen.
Red runt ridstigen med Galsi & det var så mysigt så. Tog det lugnt eftersom pojken är lite  trött nu när han sätter päls. Han måste tycka att jag är super djävlig som rakar bort den päls som han kämpat så hårt med att få dit...
Har ökat på av årshöet så han ska få i sig mer protein & orka mer. 
Läste en artikel om pälsfällning & pälssättning att det går åt mer protein att lägga 1 kg päls än 1 kg muskler!


Inga kommentarer: