lördag 18 maj 2013

Snoppstenar igen :-)

Har inte varit så tydlig med att förklara hur man går tillväga när man ska känna efter eller plocka ut dem, så här kommer det.

Många har läst mitt tidigare inlägg om snoppstenar

Som sagt använd en oparfymerad olja, jag använder paraffinolja & gummihandskar.
Det är viktigt att stå i en sådan position så att hästen inte kommer åt att sparka dig.

Bilden är från Stall Backes blogg
 Alla hästar tycker inte om att man är i deras heligaste & gräver :-)

Se till att ha ordentligt med olja på handsken. Jag brukar börja med att känna igenom själva skapet & rensa ut gegga där. Är det mycket gegga så byter jag handske innan jag känner på själva snoppen (som vid det här laget brukar vara långt indragen i buken)


För in ett finger under förhuden, man känner toppen på snoppen när man fått in handen en bit. Man ska känna ett urinrör där & det är allt som ska finnas. Känner man något hårt är det oftast snoppsten. Se till att ha ordentligt med olja på handsken för de sitter oftast fast mot huden & då får man luckra upp dem så att det inte gör ont att ta ut dem. Man pillar försiktigt lös dem med fingret, se hela tiden till att det finns ordentligt med olja på handsken så man inte river & sliter.

Snoppsten, Bilden är från Stall Backes blogg
Efter att jag rensat så torkar jag rent med papper så det inte ligger kvar en massa olja i skapet.

Hoppas detta var en bättre beskrivning om hur man går till väga.

Galgbacken bloggen finns en film när jag rensar :-)

Lycka till!

Inga kommentarer: