fredag 2 september 2011

Fick lite smäll på fingrarna idag....

Jag ska alltid analysera & ta reda på saker som jag är nyfiken på, vill veta så mycket som möjligt om intressanta saker (häst relaterat givetvis ;o)
Hade lite funderingar om avmaskning & parasiter & ringde idag till den hjälpsamma & vänliga personalen på Maskkontroll
Dom tar sig alltid tid & svarar på de frågor & funderingar som en kunskapstörstade hästägare kan ha...

Berättade om analyssvaret som vi fått i vårat stall & att vi avmaskat i tisdags, Galsi hade inga parasiter alls, men hans hagkompis hade 200 EPG (ägg per gram) av blodmasken så vi tycket det var lika att trycka i Galsi lite cydectin oxå...

- Din häst verkar ha byggt upp ett bra imunförsvar mot parasiter, varför skall du då ge honom avmaskiningsmedel så han kan bli resistent? Vad ska du då göra om han blir infekterad med stora blodmasken? (alla hästägares fasa)
- Uhhm, sitter nog med skägget i brevlådan då, blev mitt svar.

Så långt har jag aldrig tänkt, att hästen själv har byggt upp ett immunförsvar mot parasiter & vi människor av ren rädsla för parasiter eller välvilja kan rasera detta.

Bara parasitens namn på latin; Strongylus vulgaris, gör ju att man blir rädd. Vulgaris låter inte snällt...
Vill man läsa mer om blodmasken kan man göra det här: Stora blodmasken

Det är ju så att våra kära vänner bär på ett mindre eller större antal parasiter & det är när beståndet av parasiter blir för stort som det kan innebära fara.
Jag har läst om hästar som fått otroliga kolikanfall & sedan visat sig vara infekterade med parasiter. Kolik är inget att leka med...

Nåväl, jag har lärt mig min läxa. Han Galsi ingen förekomst av parasiter skall han inte avmaskas även om hagkompisarna har det!

Inga trevliga "hyresgäster" för en häst...


Inga kommentarer: