torsdag 29 september 2011

Flytt & hårdträning

Kört en massa grejer & flyttat över Galsi till nya stallet idag.
Han var så söt när han kom in i sin nya hage & hälsade på stora Moije & Trulsa. Trulsa som tidigare klart & tydligt deklarerat att sådana som Galsi kan man äta som mellanmål, ställde sig nu & brunstade åt honom för fulla muggar. Tanten är 24 år, men det verkar hon inte förstå...
Även Moije verkade tycka att Galsi var en "latjo liten pryl"
Galsi hittade en massa gräs & annat spännande i hagen så han var helnöjd.


Tuula & Bosse har jobbat på som riktiga elektriker & fixar en STOR ljus lampa som lyser upp nästen hela Galsis hage, tur så slipper han vara så mörkrädd.
Jag har en 130 L Themobar (fattar inte hur man klarat sig utan dessa i så många år!) & Jennty hade en 40 L, så vi kom på så smart att Galsi får ta den lilla så får Trulsa & Moije ha den stora, så nu har vi även kopplat in den i kväll.

I dag är det torsdag & det var dags för dressyrlektion igen.
Jisses så vi har skrattat! Det var jag & Sussi (jämngamla) Sussis dotter Emma & hennes kompis Evelina som red idag & vi skulle jobba med våra egna sitsar...

Vi fick rida på volt utan stigbyglar. Först skulle vi lägga benen bakom sadeln & det gick bra så länge det var ett ben i taget, så fort jag satte upp båda så fick jag kramp i vänstra låret. 
Sen skulle vi lägga benen framför sadeln, genast sjönk jag ihop som om jag satt i en sackosäck :o) Men så skulle vi givetvis inte sitta så det var bara att räta på ryggen & sitta & känna efter om vi kände båda sittbenen lika mycket. Vi fick träna på att öka & minska skritten bara med hjälp av sittbenen, svänga, göra halt & det gick väl inte så lysande.
Sen skulle vi trava på det sättet oxå...
Jag häll på att garva ihjäl mig för Galsi har inte direkt små travsteg, sen kom jag på att man kunde ju faktiskt fuska & tölta i stället, men det såg ridfröken & jag blev kommenderad trav igen....
Hon kunde kallt konstatera att det var mammorna som hade störts problem med dessa övningar.
Hon sa till Sussi att det kan ju ha med åldern att göra. Absolut, svarade jag, för vi har samma problem & är jämnåriga...
Lektionen gick så fort & det var väldigt nyttigt förutom att det var roligt.
Trots att jag är osäker på om jag kommer att ta mig upp ur sängen i morgon, fast i så fall beror det säkert på  alla grejer jag släpat på när vi flyttat & ingenting annat, så längtar jag redan tills nästa torsdag & vad vi ska hitta på då!

Avslutar med en film när jag släppte in Galsi i sin fina skogshage & han bekantade sig med Trulsa & Moije, det är Galsi som piper & gnäggar som en fjolla...


Inga kommentarer: