tisdag 21 februari 2012

Eques Sella soft

Nu har vi haft sadeln i snart fem månader & jag måste säga att vi alla tre (jag, Jessi & Galsi) är väldigt nöjda med den!
Super skön att rida i, ge bra stöd till knäna utan att man blir "låst" i sadeln.
Jag tycker man får en bra stabilitet i sadeln bland annat när man ska tölta, vilket jag saknat lite i min underbara bomlösa.



Knästödet i den är är perfekt, varken för mycket eller för lite.

Knästöd i Sellan
Knästöd i Sensation

Det är stor skillnad trots att jag har de största knästöden i Sensation sadeln. Jag älskar även denna sadel som är så underbart mjuk att rida i. Det var ett av problemen när jag letade bomsadel, den skulle vara lika mjuk & skön för min beniga rumpa som Sensation sadeln & de är inte lätt att hitta.

Till Saxi hade vi en Henri de Rivel Anthenor, en sadel som jag var mycket förtjust i.
Jag fick tag på en som sålde nya HdR Anthenor till kanonpris. Tyvärr fick jag inte tag på någon sådan att prova här, men tänkte att jag köper en & så provar vi, tyvärr så hade de inte förstått att jag ville ha sadeln & skulle betala in i förskott, utan skickat iväg den till en annan...
Hittade då en Santa Cuiz Leopold, en sadel som jag dräglat över länge... Tyvärr passade den inte & ska jag vara ärlig så tyckte jag bakvalvet var för högt på den.

Hittade då Sellan hos Helen på Softsaddles, som hade många av de egenskaper vi sökte & jag hade sen sådan tur att det fanns en i kommunen som jag kunde låna & prova! Skrev ett intlägg i september om att hitta rätt sadel. Det är även Helen som vi köpt Sensation sadeln utav när vi köpte Galsi. Det är en bomlössadel jag varmt rekommenderar!

Fördelen med Sellan är att det är utbytbara koppjärn i den. Den har dessutom latexstoppade flexibla paneler längs ryggen & en bred kanal undertill.


En annan sak som jag tycker om med min nya sadel är att man kan använda schabrak igen & jag lovar det har hunnit bli en hel del färguppsättningar redan :o)



Jag har dessutom en renskinnspadd som jag har under schabraket, finns inget bättre att ha under sadeln!


Inga kommentarer: