lördag 13 augusti 2011

Snoppstenar

Första gången jag hörde talas om detta var via SIF´s forum i någon fråga jag hade om Saxi, att det kunde bildas mineralstenar eller bönor som jag också hört att de kallas i skapet, kring urinröret, hade jag aldrig tidigare hört talas om.

Jag hade ute veterinären till Saxi i oförrättat ärende, trots att han fått lugnande så vägrade han hänga ut den så länge veterinären var kvar (vet inte om han tycket det var genant).
När veterinären sedan farit så hängde han ut hela härligheten & jag tyckte att jag kunde väl kolla själv. Sagt & gjort på med gummi handskar som jag smorde in i paraffinolja & in & grävde lite, inte så populärt, men jag fick ut en liten "sten".

När jag sen fick Galsi så tog jag ut veterinären igen & han fick tag på STORA stenar som satt intill urinröret. Tänk vad det ska ha varit obehagligt att kissa...


Det spred sig en "snoppstens" epidemi & min kompis Ankis pålle Bassi bräckte snabbt Galsis rekordstenar.

Nu har jag lärt mig själv att plocka ut dessa stenar & brukar ta en genomgång av Galsis skap var annan var tredje månad.
Jag har minskat ner på hans mineraldos & jag tycker att det blivit mindre stenar.
Idag plockade jag ut några pyttesmå & det är första gången efter betet jag kollar.

Jag brukar även få kolla andras hästar, jag har ingenting emot det, man vet ju att det hjälper hästen. Jessi däremot klarar inte ens av att vara i stallet då jag gör detta, hon tycker det luktar så illa från skapet  

Inga kommentarer: