tisdag 16 augusti 2011

Odin

Odin är den enda överlevande från stallbranden. Han var inne den kvällen när vi kvällade hästarna, men måste ha tagit sig ur stallet, tyvärr gjorde Mimir tvärt om...


När vi flyttade in i det nybyggda stallet hösten 2008 så flyttade det även in en till kattkompis, Óski.
Hela sommaren så hade Odin bott ute under lastpallar som vi byggde ett stort katthus utav & när stallet var uppbyggt så byggde vi en liknade koja under rampen till gödelscontainern där Mimir & Óski gärna låg & sov.



I april 2010 flyttade vi Galsi till ett annat stall & Odin följde med, det hade dessutom flyttat in en ny kissebebis, Sigge i hans gamla stall så han tog sin tillflykt tvärs över vägen & bosatte sig med oss :-)
Han vägrar sova inne sedan branden, jag tror han såg en hel del den natten...
Han bosatte sig i stället ute i silvertältet som vi har som förråd på stallplan & till vintern gjorde vi en ordentlig bädd åt honom med isolering, en gammal krubba, vintertäcke & både ren- & fårskinn & där har han sovit trots att temperaturen krupit ner en bra bit under -30 i vinter...


Han kommer gärna in i stallet & äter & myser lite. Han kan det mest otroliga viloställningar... :-)

På täckeshängaren

eller på en varm hästrygg :-)

I början på juli i år så hittade Emma honom rufsig & tufsig ute i  den stängda höladan. När vi tittade närmare på honom så var han alldeles blodig!!!

Vi trodde först att han varit i slagsmål med en annan katt eller blivit biten av en hund. Hela ena sidan var nerblodad från örat. Vi tittade igenom honom & hur vi än letade så hittade vi inte ett enda sår! 


Odinn har ont & är trött


Ute i höladan däremot så fanns det massor av blod, det hade stänkt i taket, på väggarna på golvet, det såg ut som en slaktbod där ute. Vi lekte värsta CSI & kom fram till att han måste ha försökt ta sig in via taket på höladan & fastnat så han skadat ena örat eller någonstans i örat så illa & när han skakat på sig så hade blodet smetats ut på väggarna.


Det är en bra bit från lastpallen upp till tomrummet under taket där Odin måste ha kommit in i höladan...

Vi fick ändå övertala honom att sova inne i stallet den natten & jag fasade för vad jag skulle mötas utav morgonen efter då jag kom till stallet...
Det första jag hör är Galsis morgongnäggning som betyder "Skynda hit med käket!" sen hödes det ett högt MJAUU, jippie han lever i alla fall tänkte jag & öppnade dörren!
Det var en mycket piggare & hungrig Odin som mötte mig i dörren, det var underbart att se!


Odin har nog förbrukat en del av sina nio liv, men jag hoppas verkligen han får många, många fler bra år med oss.
Han är så rolig när jag kommer till stallet & han är ute på någon av sina vandringar & ser min bil, då vänder han & kommer i full galopp bakom bilen ner till stallet :-)
Så när han nu varit borta i flera dagar var jag riktigt orolig. De andra hade sett honom vid stallet & efter ridstigen, han var väl ute på någon "mission" men jag kan ändå inte låta bli att vara orolig om han inte kommit & hälsat på mig varje dag.

 När jag idag kom till stallet så kom han emot mig, vände gick in i stallet & åt lite, sen var han borta igen. Tror han var sur på mig, inte för att jag vet att jag gjort honom något???

Jag hann bara en liten. liten bit på min ridtur innan jag hittade Odin efter ridstigen & han följde med mig tillbaka till stallet glad i hågen. Snabbt som attan stängde jag in honom i stallet, bad om ursäkt & begav mig ut på en väldigt kort ridtur.
När jag sen kom tillbaka var han precis som vanligt, hungrig & mycket kelen, ibland så tror jag att han testar om jag saknar honom lika mycket som han saknar mig...

Inga kommentarer: