onsdag 31 augusti 2011

Hästvård

Idag har Galsi fått en vilodag. Han  har varit så duktig under kurs & tävling, men jag känner alltid att han blir tröttare vid pälssättning. Igår avmaskade vi dessutom hästarna. Galsi hade inga parasiter, men de båda andra hade & eftersom Galsi & Glimm delar hage så var det lika att avmaska båda.


Vi tog en kort lasttäning med Sussi & Emmas transport. De har köpt en fronturlastad Kyllinge kärra i sommar eftersom deras Bassi har lite problem med transporter...
Jag tror aldrig Galsi gått igenom en fronturlastad, men det var absolut inga problem alls.
Han har stått & fjantat på rampen, inte riktigt velat gå in & små stegrat & vänt på rampen. Tränade en hel del förra hösten när jag fick låna en transport & det har gett resultat.
Nu gick vi först bara rakt igenom. Sen gick han in igen, stannade backade, gick fram, backade så han nästan var helt ute & gick in igen & igenom. Det fick räcka. Han har blivit så otroligt duktig!

Efter det så ägnade vi oss åt lite hästvård.
Borstade & slängde på Back & Track täcket medan han fick stå i ett fotbad.

När hovarna var fuktade med ljummet vatten så smorde jag in dem med min hemmagjorda hovsalva.


Vi har en tom box i stallet & där fick han stå & låta salvan suga in lite i hovarna innan han fick gå tillbaka till sin box.


Passade på att tvätta rumpan & smörja på diverse insektsbett. Fast han är inte så biten alls trots att det är massor av svidd ute nu. Tänkte vänta en stund till & se om de ger sig innan jag klipper honom.

Pojken i nya fina reflexgrimman


Inga kommentarer: