tisdag 9 augusti 2011

Host och slemlösande!

Galsi hostar nästan alltid när man tar första traven. Jag frågade en veterinär om detta & fick höra att han mest troligt är lite dammkänslig. Det är inget vi behöver hoppa i taket för, men bör ha det lite i bakhuvudet.
Jag googlade runt lite för att se om det fanns några örter man kan ge som hjälper.
Jag försöker alltid i första hand hitta örter eller sådant som är naturligt, jag tycker inte riktigt om syntetiskt framtagna preparat, även om de kan vara bra att ha ibland.

Jag hittade en "Häxbrygd" som vi kallar det som faktiskt hjälper.

Här kommer receptet på den:

Host och slemlösande!


  • 1,5 liter vatten
  • 40 g Anis
  • 30 g Timjan
  • 25 g Lakrisrot 
  • Äppelcidervinäger
Låt vatten och anis sjuda i ca 10 min under lock, häll i timjan och lakrisrot. På med locket och låt allt stå i minst 12 timmar. Sila bort allt och pressa ut vätskan eftersom det är vätskan du ska använda. Kolla varje dag innan du använder avkoket så att den inte har börjat jäsa.

Jag låter grytan stå i kylen över natten & häller sen upp den genom en sil. Jag pressar ut vätskan från örterna i silen.


En urdiskad 2 liters colaflaska duger bra att förvara "Häxbrygden" i.



Jag ger ½ dl av "Häxbrygden" & ½ dl av äppelcidervinägern i kraftfodret morgon & kväll.

Jag köper kryddorna från Borgeby Kryddträdgård


Inga kommentarer: