söndag 14 augusti 2011

Sadelköpar tankar

Det är smittsamt det där med sadelköp har vi kommit fram till... Min kompis har just köpt en ny sadel & genast började tankarna snurra i min skalle om en till sadel.
Vi har idag en Sensation Ride från Soft Saddles världens absolut skönaste sadel!

Det är en G3 som är uppgraderad med G4 säte & extra stora knästöd. Som sagt var helt underbar att rida i & passar hästen alla årstider, men jag har alltid även velat ha en bomsadel.

Den sadel som jag suktar mest efter är en Santa Cruz Leopold, den ser så underbart, underbart skön ut!

Men min plånbok säger ABSOLUT nej till denna, även om den "bara" ligger på 13 900:-

Däremot så hade jag en underbart skön sadel till Saxi, en Henri De Rivel Anthenor som var underbar att rida i. Jag vill ha en sadel med stora knästöd & djupt säte.

 Nu har jag hittat en som är till salu för ett mycket vettigt pris & har lånat en kompis HDR Treckner för att kolla in bomvidd, det var en 34 & den var för smal.
Den sadeln jag är intresserad av har en bomvidd som heter fit 4,5 som ska motsvara Xvid, men det sa mig inte mycket när de andra sadlarna är i siffror... Har googlat & googlat & nu tror jag att jag har kommit fram till att fit 4,5 motsvarar 35 i bomvidd, alltså borde den passa där i alla fall.
Nästa fråga är ju typen på bommen, Anthenor passa hästar med lite sväng rygg, men vad har då Galsi???
Lånade en Flexicurve av en kompis, men fattade inte mycket av den...
Visst du får en profil som du kan rita av (hela ryms inte på ett A4) men jag trodde man skulle få några gradtal eller så med den.


Nåväl har ritat så gott det går & skickat bilder på hans rygg, vet inte om den är mer rak eller svängd?


Räknas den som mera rak så är risken att Anthenoren inte passar, men då borde Leopolden passa i stället... På ett sätt så hoppas jag att Leopolden INTE passar för då kan jag släppa ut den ur min hjärna & slipper tänka på den mera.

Nåväl vi får väl an se vad det slutar med för sadel, kanske blir det ett till träns i stället 

Inga kommentarer: