söndag 21 augusti 2011

Drygt 30 mil tur & retur

Så långt har vi till höbonden.
Vi borde verkligen få "glesbygdsbidrag" för så långa hötransporter...
Igår stack jag & Jessi väg för att hämta hö så vi klarar vintern. Vi ger ju även höboll från slutet på oktober fram till mars/april så det brukar räcka att hämta två omgångar torrhö.
"Vår" höbonde har vi anlitat sedan 2004 & han har verkligen toppenhö! Värdena brukar vara så bra att vi kan ge minimalt med kraftfoder.
Det regnade när vi kom hem igår så vi fick vänta med att lasta ur transporten. Men idag hade vi sådan tur att det blev ett litet uppehåll i regnet så höet kom in i höladan.

Spånet kom i veckan & höbollarna är bokade, nu är man rustad för vintern!




En av mina kompisars dotter sa för något år sedan då hon såg höbollar ligga ute på en äng;
Mamma, det måste vara gud som tappat tänderna!

Nu behöver vi inte åka & hämta hö för än till våren igen, skönt!

Vi är ju som sagt i sadelprovar tankar & har lånat en massa sadlar som vi provat senaste tiden.

Vi började med att prova Sussi & Emmas Morris and Noland Iceand.

Den var jätteskön att sitta i, men både jag & Jessi vill ha en sadel med djupare säte.

Hittade då Henri De Rivel Anthenor som jag nu bestämt mig för, väntar bara på uppgifter hur jag ska betala den så jag hinner få den i veckan...
Men vi provade i all fall kompisens Henri De Rivel Treckner för att kolla in bomvidden & deras 34 var för smal.

Hittade en Santa Cruz Hekla som fanns till salu här så då provade vi den i Xvid bom, men behövde bara lägga på den för att se att den var för smal...


Så igår på hemvägen åkte vi förbi min kompis Anki i Ullatti & hon tyckte vi skulle låna med & prova hennes Top Reiter JR 34 i bomvidd.

Provade den igår, men även denna var för smal...


Vi har provat rida i den & det är en riktigt skön sadel.
Hoppas nu jag får betala min Anthenor i morgon så den kommer i veckan dels så Jessi hinner prova den innan hon åker till Turkiet, sen hoppas jag få hjälp på kursen för Camilla Hed att se så den verkligen sitter bra.

-----------------------------------------------

Tydligen så hade någon annan i stallet lånat ut Anthenoren på prov förra helgen så den fanns inte kvar... :o(

Inga kommentarer: