söndag 28 augusti 2011

Bifrosts Höstjippo 2011

Så har jag snorat & hostat mig igenom dagen.
Vaknade vid 6 & gick upp & matade katterna som vanligt, tyckte inte det var någon idé att sova mera så det blev frukost. Gick ut på balkongen efter frukost för en morgonrök & det dånade & dundrade ute. Jag funderade på vem som jobbade så tidigt en söndagsmorgon innan poletten trillade ner att det faktiskt åskade!!!

Snabbt som tusan drog jag ut modem & TV här hemma, kollade vädret i mobilen & visst var det blixtar över Gällivare enligt SMHI. Bestämde mig direkt för att om det åskar så startar jag inte i någon tävling inte, hua så åskrädd jag är!

Först red vi V5 (lätt fyrgång) Jag startade med Cia & Iringur. Vi hade taktik & planerings snack på framridningen. Tydligen så har Iringur stuckit med Cia i galoppen & hon fick rida ut från banan för att få stopp. Gissa om jag blev nervös då... 
Vi kom överens om att se till att vi var långt i från varandra på banan & hojta till om någon av hästarna drog så den andra kunde stanna...

Tölten var fin & vi fick poäng & kommentarer:
Camilla: 4.5 - Ok takt, använd benen :o) blir bitvis energifattig = någon bunden.
Berit: 4.5 - Ngt mot passtakt, ej helt lösgjord


Sen var det trav & han hade inte riktigt det där påskjutet han brukar ha, ville inte riktigt sänka sig & vi fick följande:
Camilla: 5.5 - Bra takt, bra tempo, använder benen bra
Berit: 5.5 - Ok takt, Ok sväv, något på framdelen


Skritt:
Camilla: 5.5 - Bra takt, vilar i steget
Berit: 5.5 - Ok takt, trampar över

Galopp:
Camilla: 5.0 - Mycket fin fattning, Ok takt, bra val av tempo, något svagt sväv
(sen hade Camilla skrivit: Använd benen lika mycket i tölten som i traven. I övrigt bra jobbat :o)
Berit: 4.5 - Något fyrtaktig, svagt sväv, på framdelen.


Slutpoängen blev 5.05 & vi gick upp i ledningen :o)

Sen var det Bifrost Trav där fick vi i vänster varv:

Camilla: 5.0 - Ok takt, bitvis något energifattigt, blir lång
Berit: 5.0 - Ok takt, något på framdelen, öppen form.


I höger:

Camilla: 5.5 - Långer sig bättre, bättre energi
Berit: 5.0 - Ok takt, på framdelen.


Totalt 5.2 & vi låg på en 3é plats.

Jag beslutade mig för att inte rida i V5 finalen. Dels tycker jag inte om att rida final efter att ha tappat kontrollen över hästen i galoppen ett par gånger, sen var jag så himla snorig & risig, Galsi kändes trött & det ska vara kul att komma ut på banan för honom, sen är man ju smart att lägga av medan man ligger på topp :o)

Red Travfinalen & fick 5.0 av båda domarna i vänster varv & 5.5 av båda i höger varv, slutpoäng 5.25 & andra plats. Egentligen skulle jag haft en blå/gul rosett eftersom jag var den enda senioren, vi gör så när det är få deltagare att vi kör ihop seniorer & ungdomar med har prisutdelning var för sig. Men idag fick jag tydligen räknas som ungdom :o)

När sedan allt Bifrosts staket var buret på plats & hoppbanans staket återställt så hade vi prisutdelning. Vi gjorde så att alla startade fick pris så drog vi lott på startnummret & man fick komma fram i den ordningen & välja pris från våra prisbord.
Jag valde ett grått schabrak & ett hårvårdsset.

Jag har tyvärr ingen bild från dagens tävling. Denna är från hösttävlingen 2009.


Nackdelen med att tävla själv är att man hinner ju inte se nästan något av tävlingarna! Jag är ju van att sitta som speaker & se allt, men det lilla jag såg var riktigt roligt att se hur vissa ekipage gått framåt rejält!

Emma & Bassi startade i sin första V2 & det gick kanon! När Emma kom ut i collectingring så grät hon för att det gått så bra, vad gör blödiga jag då... Givetvis börjar även jag grina.... :o)

Emma har tävlat Bassi sedan hon var 8 år & han är ändock ca 143 cm hög. Så här såg de ut på första tävlingarna (lånat bilden från Emmas blogg)


Idag är Emma 12 & har tillsammans med mamma Sussi gjort ett jättejobb med Bassi.


Den här bilden är inte heller från idag, men jag tror den är tagen i juni då vi hade vår sommartävling.

Jennifer & Kerid har också gått framåt otroligt! Idag vann de V5 ungdom & han skötte sig exemplariskt. Han har också en benägenhet att ha lite bråttom på banan, men i hans fall brukar han har bråttom ut från banan...



Nu är jag snorigare än snorigast & ska vila upp mig med ett hettbad & ett glas vin när jag plockat undan här hemma.
Galsi ska få jogga måndag & tisdag innan han får lite vila, det har han verkligen förtjänat!



Inga kommentarer: