lördag 27 augusti 2011

Camilla kurs del 2

Vaknade i morse med ludd i öronen & ett rivjärn i halsen... Drack riktigt hett the med massor av honung i samt Ipren & mollipect & jag klarade av det första ridpasset :o)

Jag har problem att komma åt ordentligt med skänklarna & fick bannor av Camilla att jag höll dem för långt fram. Jag tyckte det kändes helknäppt att hålla dem längre bak & benen åkte bara fram hela tiden...
Så kom jag på att jag kan ju flytta om en massa på min sadel, så jag flyttade fästet för stigbyglarna bak ca 2 cm & vipa var skänklarna på plats :o)
Tappade stödet för knäna, men det fixade jag till nästa pass.

Jag är hopplös på att sitta & räkna hårstrån i manen då jag rider. Fick bannor för det idag & det blev bättre & bättre, fast blicken faller lätt ner, man vet ju inte om det ligger massor av pengar på banan... :o)

Efter Camillas passläggningar med Galsi i går var ju jag super sugen att prova idag så det jobbade vi med första passet.
Jag jobbade först med övergångar galopp-trav & det gick jättebra, men när jag skulle lägga pass så bromsade jag för mycket & var för mjuk i kroppen så det blev "bara" tölt
Jag har "tappat" passen ur kroppen :o(
Det är ju drygt 3 år sedan jag red pass sist på Saxi. Men det kommer väl med tiden hoppas jag...

Suddig bild taget från gårdagens film

Pass nr 2 jobbade vi först inne på hoppbanan med tölt på volter. Att får mer energi utan att öka farten, det är inte så lätt. Fick till den något så när men jag är hopplös på att hamna i ett passivt läge även när jag känner att han tappat takten i tölten. Nåväl vi har nu fått våra hemläxor.

I morgon är det tävling & jag hoppas att busen sköter sig i galoppen & inte får för sig att vi är jagade av monster... Jag tycker det är så obehagligt att tappa kontrollen sen är det ju inte kul om man sitter på en skenande furie som dessutom förstör för alla andra.

Vi har tränat på att om jag tar ett riktigt mantag, sitter på rumpan & säger "WHOOO" så ska han stanna. Det har fungerat ute & jag hoppas att han även skall komma ihåg den "nödbromsen" på banan om det skulle bli aktuellt...

Vi har byggt & bytt staket, fixat collectingring, lagt fram priser & sladdat banan i kväll, så nu borde allt vara klart för Bifrosts Höstjippo 2011. Det är inte lite jobb att arrangera en tävling, men det är samtidigt så kul!

Bilden är från sommartävlingen 2011.



Inga kommentarer: