söndag 28 augusti 2011

Kraftfoder & tillägg

Det finns tusen & åter tusen olika sorter & minst lika många åsikter, tankar & funderingar om kraftfoder. Här kommer mina egna tankar om det hela...

När jag ser på vilken sorts kraftfoder & vilken mängd jag ska välja till min häst så ser jag alltid till att jag har  ett analyserat hö för att kunna räkna ut vilkensorts kraftfoder & vilken mängd jag ska ge.
Jag har sedan 2004 använt mig av samma höbonde i Överkalix. Han analyserar höet & det är så bra värden att jag sparar massor på att jag inte behöver ge så mycket kraftfoder.
Jag baserar alltid mina foderstater på höet, det ska vara av bra kvalitet & man ska kunna ge så pass stora givor att det tillfredställer tuggbehovet hos en häst.

I Sverige finns det ett minimi krav på att man ska ge 1,2 - 1,5 kg TS  per 100 kg kroppsvikt.
TS står för torrsubstans, dvs hur mycket vatten det finns i höet, Ju lägre siffra i analysen, desto mer måste man ge.

Jag har hittat en sida på nätet, men jag hittar givetvis inte länken dit nu, där man med formler kan räkna ut foderstaten till hästen. Det finns även en bra sida på Hippocampus där man bara fyller i värdena så räknar ett program ut vad du ska ge till din häst.
Jag får inte riktigt kraftfodergivan i det programmet att stämma, jag har alltid gett mindre än rekommenderat för att inet få en fet & övertaggad häst. Jag tror i och för sig att mycket beror på vilken sorts dagvistelse du har till din häst. Vi har ju små, tråkiga hagar & hästarna rör sig inte lika mycket som de borde i hagen, där de faktiskt spenderar största tiden. De får i princip ingen motion i hagen, annat är det för de hästar som har större ytor att röra sig på & som leker & springer omkring.

Jag har provat Krafft grund, Groov, Protein, Müsli, Granngårdens havrefria müsli & nu ger jag Icelandic Power Mix från Dodson and Horrel.
Jag tycker den fungerar utmärkt! Jag ger 3 dl på morgonen & 2 dl till kvällen tillsammans med ½ dl betfor i varje mål. Även om jag var tveksam så kan jag hålla med om att hästarna blir pigga & arbetsvilliga, utan att bli heta.
Galsi har aldrig varit så fin i kroppen (& knoppen :o) som han är nu.

Till detta så ger jag Biopromin  ½ kaffemått morgon & kväll, samt Emins B-vitamin i kvällen. Givetvis så finns det skivade morötter & ibland även äpplen i maten :o)


I hömängd får han 1½ kg på morgonen, kg till lunch, 1 kg till middag & 2 kg till kvällen.
Under vintern så ger vi hösilage, förut satte vi ut en boll i hagen & hästarna rullade fram... Nu har vi gjort så att vi fodrat som vanligt 4ggr om dagen & stått & slitit, dragit, hackat & sågat lös hö från bollen vintertid... I vintras fick vi tag på hösilage med hög torrsubstans så det gick lätt att dra lös höet.

Jag har hört på många håll att man inte bör ge havre åt islandshästar, absolut inte till de som har eksem för det gör dem mer klibenägna. Sanning eller myt, vet jag inte?

Örter då?
Jag tror mer på att hitta örter eller växter som kompenserar brister hos hästarna.
Det finns många färdiga örtmixer att köpa, men mycket kan man själv hitta i naturen & spara massor av pengar.

Till Saxi gav jag brännässla för att han hade eksem.

Det var ingen som trodde han hade eksem. Hans man mätte 68 cm på det längsta stället :o)

Jag plockade brännässlan ganska tidigt på året (ha på dig långärmad & ordentliga vantar så du inte bränner dig), hängde upp den på tork i höladan & smulade sen ner bladen i en hink som jag gav från hösten & framåt.
Brännässla har många bra egenskaper, bland annat är den rik på C-vitamin, klorofyll & mineraler & det är inte bara hästar som mår bra av torkad nässla. Jag har även läst att torkad brännässla ska vara bra i  behandling av fång. Läs mer om örter till häst på Hippo K9´s hemsida

Som sagt detta var lite av mina funderingar om kraftfoder & tillägg & jag är ju absolut ingen expert eller har studerat hästens foderstat.


Inga kommentarer: