söndag 16 oktober 2011

Söndags besök av mamma & pappa

Idag har mamma & pappa varit i stallet & hälsat på.
Mamma var själv aktiv ryttarrinna som ung & red militärens hästar i Strängnäs.
När jag började på ridskolan, Ridklubben Dundret så red även mamma & våra grannar i samma grupp, det var roligt. Mamma har suttit upp någon enstaka gång på de hästar jag tagit hand om tidigare.
Här är mamma till häst på min sommarponny Ando i Hakkas 1982.

Även pappa har vi fått upp på hästryggen ett par gånger :o) Här hos hans syster Lena i Kristianstad. Hästen heter Fanny & mamma håller i ordentligt, varför mamma hade ridstövlar på sig vet jag inte, det kan hända att även hon red en sväng. Pappa påstår att han höll så hårt i tyglarna att hästen stegrade sig med honom på.
Pappas syster Lena som bor i Kristianstad fyllde 80 år här i våras & hon har en islandshäst som hon ännu rider aktivt, så ska jag också göra när jag fyller 80 år!


Mamma har varit så dålig de senaste åren med sjukdom & olyckor att hon har så svårt att ta sig ut så det var jättekul att de kom till stallet idag. Vi har så bra med plats så det var inga problem för mamma att ta med sig "rollan" in i stallet & sen sitta ner på bänken & prata med oss & Galsi.
Hittade en stylad version av en "rolla" på Facebook & funderade på om mamma hade velat ha en sådan i julklapp...
De hade med morötter & Galsi skulle nästan krypa upp i famnen på dem efter att pappa matat honom.

Jag & Jenny har (som vanligt) jobbat hårt med våra kloka hjärnor idag. Tuula & Bosse gör grovjobbet ute med staketbygge & eldragning så sköter vi superhjärnor om finslipet inne i stallet.

Först "byggde" vi ett hus till Odin inne i höladan.

Vi tog en stor svart bunke, klädde in den med "Odins täcke" Jenny hade något rosa fårskinnslurv som vi bäddade med, han har varit där inne, tyvärr inte när jag fotade den i kväll.

Sen röjde vi upp i "vaskhörnet" i stallet, när jag fotade & la upp bilden i Hemma hos Galsi så upptäckte vi hur himla rörigt det var där, så nu fixade vi lite i det hörnet oxå. Vi funderade på om man skulle sätta ett draperi runt diskhon så slipper man se eländet vi gömt där under :o)

Före
Efter
Lite bättre blev det :o)

Odin har övervakat vårat jobb idag igen som vanligt, han satt ute på pallen på stallplanen & höll utkik. På så sätt kunde han dessutom hålla koll på vad Tuula & Bosse gjorde i hagen.

Moije den stackaren har haft ont i magen i helgen, men nu verkar det ha gett sig. Tuula har fått trycka i honom hälsofil & paraffinolja & det är lustigt hur glad man kan bli av att en häst bajsar....

I kväll åkte klippmaskinen fram igen & det blev en ny spårklippning, fast denna gången lät jag bli att klippa halsen vilket jag alltid brukar göra den andra klippningen så slipper han gå med halstäcke när det blir som kallast. Klippte heller inte spår efter sidorna som jag brukar göra, vi får se om detta räcker eller om jag får klippa en gång till.


Hittade en bild på Galsis rygg från 2009-05-16, det är nästan 2½ år sedan jag fotade den, så jag tog en ny bild idag & nog har det hänt mycket på muskelfronten på killen! Mycket tror jag är tack vare våran Sensation sadel.

2009-05-16
2011-10-16

Nu är det hopp i bädden, ny arbetsvecka i morgon & massor att göra!



Inga kommentarer: