måndag 2 januari 2012

Summering 2011

Tyvärr har vi varit lite lata att skriva i Galsis dagbok, men jag ska försöka komma ihåg vad som hänt, hittar tyvärr bilder heller från tävlingar & kurser.


Januari var riktigt kall, det var flera dagar som termometern kröp ner under -30 grader. Jessica packade väskan & drog iväg till Egypten.
I slutet på februari red jag 3-dagars kurs för Camilla Hed, det gick jättebra! Jag fick jobba på att bli mer avslappnad i knä & höft.

I mars packade Jessi sina tillhörigheter & flyttade 2 gator ner till sin älskade Jocke.

I april har vi varit riktigt lata att skriva i dagboken, hagen skottad samt en anteckning om tömkörning finns det :o)

Galsi 16 april 2011

I maj var det dags för Camilla kurs igen samt klubbtävling.
Klubbtävlingen 15 maj Bifrost trav 5,30 i lätta fyrgången så fick vi 4,85 i uttagningen & låg på 2:a plats. I finalen blev vi diskade för han blev livrädd för Saelingur som frustade som en drake bakom oss & drog iväg i 180 knyck i galopp :o)

Juni var det dags för Bifrost Sommartävling & det var Jessica som tävlade.
I lätta fyrgången fick de 4,43 & hamnade på 11é plats, just utanför finalen :o(
I Bifrost trav gick det bättre & de fick 5,43 i uttagningen & ledde. I finalen fick de 5,25 & knep en blå/gul rosett. :o)



I början på juli fick Galsi åka på bete till Sussi Hansson i Sakajärvi där han hittade en fjälla i Sussis ungsto Gnista. Han hade även sällskap av Topsy, ett vitt litet sött sto som fått sommarlov från Ridklubben samt Sussi gamla Skutt. Deras lilla shettis Primo var i en egen hage i hagen då han skadat sig.

Galsi, Gnista, Topsy & Skutt
Lycklig kille på betet :o)

Galsi lastar sig själv i Primos "stall-vagn"

Galsi & Primo klias

Augusti började vi fundera på bomsadel & provade ett helt gäng innan vi äntligen hittade rätt & det blev en Eques Sella Soft.

I slutet på augusti stack Jessica till Turkiet & det var dags för Camilla kurs & höstjippo här hemma.
I lätta fyrgången fick vi 5,05 ledde! Valde att inte rida final, dels därför att jag hade lite skräck sedan sist & sen ska man ju lägga av när man ligger på topp ;o)
I Bifrost trav fick vi 5,15 i uttagningen & låg 3:a, red upp oss till en 2:a plats i finalen & fick poängen 5,25. Vi var mycket nöjda!

Jag & Galsi på Bifrost Höstjippo 2011

I september började vi rida lektion för Carola på ridklubben på torsdagar. Det började bara som ett inhopp, men det var så roligt & det fanns plats så jag beslöt att fortsätta.
Sista dagarna i september flyttade vi in i Tuulas stall med Moije & Trulsa.



I oktober hittade vi äntligen rätt sadel, Eques Sella Soft. Det var en regnig oktober & det brukar alltid komma snö i slutet på oktober så vinterskorna åkte på, men snön lös med sin frånvaro.



Först i mitten på november kom det snö, jag kan inte komma ihåg ett år när snön kommit så här sent! Vi hade den turen att man tände upp Abbortjärnsspåret på kvällarna så vi hade lite belysning att rida i. Tyvärr ganska hårt & tråkigt underlag...

I december var vi med i den årliga Luciashowen på RKD. Rebecca lånade Galsi & jag hade en liten biroll, Jessica var bara publik :o)

Jag i mitt rätta element...

Rebecca & Galsi som Toker

12-slaget på nyårsnatten tillbringade jag i stallet. Jag hade tagit in & nattat hästarna vid 21.30, åkt hem, duschat & hoppat i pyjamasen & bara satt & dum stirrade på tv´n & datorn. Nää, tänkte jag, jag kan ju lika gärna vara i stallet på 12-slaget & se hur hästarna reagerar. Sagt & gjort, hopp i kläderna & iväg.
Jag kom strax innan 12 & innan det stora pangandet startade & det var så lugnt så i stallet. Hämtade en tuss hö var åt hästarna eftersom jag klampat in & stört dem. Stannade kvar tulls de värrsta smällarna lagt sig & det var endast Moije som lyfte huvudet & tittade ut genom fönstret mellan tuggorna :o)
Galsi hoppade till lite då jag öppnade stalldörren precis när en raket lös upp himmelen just utanför, men han fortsatte snabbt att äta igen :o)

Vackra & tysta risballonger flyger över stallområdet strax efter 12-slaget

Det var en snabb sammanfattning över året 2011. Vi har ridit Lasse-kurs varannan fredag, Galsi har haft sin massör här ett par gånger under året & fått en genomgång. Hästtandläkaren var oxå uppe i början på 2011 & gick igenom hans tänder & tittade på hans bett. Vi har ju sådana problem att använda ledade bett & kom fram till att han har extremt tjocka innerläppar & en aktiv mun. Han tycker dessutom om att knapra på betten & detta gör att han biter/nyper sig själv i munnen...



Hoppas vi är duktigare att  föra dagbok under 2012!

God fortsättning på er alla!

Inga kommentarer: