söndag 29 januari 2012

Helhets syn

Jag är väldigt imponerad!
Jag följde med min kompis Anki till Luleå där en veterinär/kiropraktor/ hästodontolog skulle titta på hennes Idunn som haft problem en längre tid.

Jag är en "nyfiken jävel" som tycker om att lära mig nya saker hela tiden & tycker det är jättespännande att följa men när någon häst ska på veterinärbesök :o)
Inte för att man är nyfiken som för att snoka, utan för att man lär sig hela tiden & kunskap kan man inte ha för mycket utav (som man kan ha med tex träns...)
Jag kan vara ganska skeptisk oxå & vill gärna ifrågasätta saker & ting tills jag förstår varför :o)

Denna kvinna tittade verkligen på hästen som helhet, inte bara på symptomen, det tycker jag om!



Jag tror att allt för många hästar bara "behandlas" för symptomen, man letar inte orsaken till varför hästen får de problem de får. Behandlar du bara problemet utan att leta orsaken så kommer problemet oftast tillbaka.

När Saxi blev halt på frambenen hösten 2005, så gissade jag att det fanns en bakomliggande orsak & jag hade rätt.
Vi red kurs & han gick så super, duper bra! Vi fick mycket beröm & sådant blir man ju glad som hästägare att få ;o)
Helgen efter hade vi tävling & jag kände inte igen min häst, han var seg & fick en känsla av att han bara gjorde som vi bad honom om, utan glädje & villighet.
Gjorde som vanligt efter träning eller tävling & "red ner" honom ett par dagar. Det vill säga, kravlös jogging så att slaggprodukterna skulle komma ut musklerna & han inte skulle få träningsvärk. Ställde honom sen på en liten "höst-vila"
Jag sa inget om mina misstankar utan bad Robban följa med mig på banan när jag skulle låta han gå i lina.
Skrittade & värmde upp honom & bad honom sen komma fram i trav. Jag såg att Robban tittade & så sa han; -Om jag inte ser helt fel så är han halt fram.
Tack, sa jag la av. Ringde veterinären som konstaterade hälta på ett framben. Metacam & vila, återbesök efter två veckor. Halt på det andra frambenet & vet. kliade sig i skallen & ordinerade besök i Boden för hältutredning. Jag bokade tid & jag ringde upp ännu en extra gång för att kolla att vi fått ordentligt med tid & att jag ville ha en spattröntgen för en komplett hältutredning. Japp, det skulle det finnas tid för.

Kom till kliniken & de böjde alla fyra benen, halt fram, lågt men ingen hälta alls bak. Jag fick frågan om vi ens skulle spattröntga bak eftersom han inte visade något. Jag sa -Ja, jag hade ju bokat det & ville ha en komplett utredning. Några suckar senare så hade vi även röntgen bak.
Sen en ny suck när vi skulle titta på plåtarna, fram såg allt fint ute, men så skulle jag ju absolut ha "den där spattröntgen" & så visade sig att han hade spatt. -BRA, sa jag, nu vet jag vad jag har att göra med!




Jag skäms över att säga att jag idag inte kommer ihåg vilket ben han hade spatt på & jag jag ser faktiskt inte på plåtarna heller... Jag tror det var höger bak & man ser förändringen som en skugga framtill på nedersta glidleden.

Han var aldrig halt av sin spatt & jag är idag 99,99% övertygad om att det var den som framkallade kotledsinflamationen fram.
Oftast är en en kotleds- eller knäledsinflamation en sekundärskada & jag tycker då det är viktigast att ta reda på orsaken & sedan behandla om behov finns, risen är annars att problemen uppstår igen.

Alldeles för få tar reda på vad det är som orsakat "skadan", man behandlar bara symptomen.

Detta är som sagt mina tankar & funderingar om saker som snurrar runt i min hjärna :o)
Jag tror att om vi ska få hållbarare hästar så måste vi titta på vilka bakomliggande orsaker som skapar problemen innan vi kan åtgärda dem!


1 kommentar:

carro sa...

Hihi ser att ni varit till min veterinär. hon är grym... är även den bästa jag haft som kollar hästarnas mun :)