söndag 22 januari 2012

Malingt melanom

Min första älskade ponny Titan (läs även här om Titan) fick diagnosen malignt melanom (hudcancer) 1996 & fick avlivas vid 21 års ålder.



När han fick diagnosen visste jag knappt vad melanom var, internet fanns inte tillgängligt så som det finns idag, utan jag vände mig till biblioteket & hittade med hjälp av bibliotekarien en litteraturstudie som en veterinär student skrivit 1996, i den kan man bland annat läsa följande:

"Melanom utvecklas från melanocyter (pigment bildande celler) eller melanoblaster och är en vanlig tumör hos häst, som framför allt drabbar äldre hästar med skimmelfärg. Man har uppskattat att 80 % av alla skimmlar kommer att ha utvecklat melanom vid 15 års ålder och troligen kommer alla utveckla melanom om de bara lever tillräckligt länge. 
Den ökade risken för avblekbara skimmlar att bilda melanom kopplas samman med den pigmentförrändring (depigmentering) som sker hos dessa parallellt med åldrandet. Troligen är det en störning i melaninmetabolismen vid denna depigmenteringsprocess (när färgen bleknar) som stimulerar till bildning av nya melanoblaster eller till att stimulera deras aktivitet så att det bildas fokala områden av melaninöverproduktion i dermis. 


Med tiden kan dessa hyperplastiska melanoblaster omvandlas till malignaceller. Att klassificera melanom hos skimmelhästar som en riktig tumör är kontroversiellt, då de har kännetecken som är jämförbara med de som förekommer vid viscerala (VISCERAL: Som avser eller hör samman med inälvor eller inre organ, med de vävnader som ligger under huden.)upplagringssjukdomar. 


Melanom kan bildas var som helst på eller inuti kroppen. De vanligaste lokalisationerna är: Undersidan av svansroten, perianal- och perinealregionen, parotis och hanliga genitala. 
Kliniska problem och symtom som melanom orsakar beror oftare på dess storlek och lokalisation än på dess malignitet. 


 En andra typ av melanom hos häst är det beningna melanom som kan ses som en medfödd eller förvärvad tumör på unga hästar (<2 år) oberoende av färg. Behandlingsalternativ som används är: Kirurgiskt avlägsnande, kryokirurgi, kemoterapi, radioterapi, immunoterapi och sedan 1985, cimetidin en H2-receptantagonist. En helt tillfredsställande och bra behandlingsmetod saknas dock fortfarande. Det bästa för en framgångsrik behandling är att använda sig av en kombinationsterapi."






Malingt betyder elakartad cancer, beningt betyder godartad.
Dessa knölar hos skimmlar kallas oftast för just skimmelknölar. När Titan fick sina första knölar & jag tog ut veterinären fick jag just den diagnosen, skimmelknölar. - De kommer & går, sa veterinären, så jag brydde mig inte så mycket om dem.
När han 1996 fick knölar under svansroten som bara ökade i antal tyckte jag att det var dags att veterinären undersökte dem igen. En knöl skars bort från svansroten & skickades in på analys. Jag fick svar från SLU, Maling melanom.
Jag fattade inte vad det var & ringde genast upp dem för att få svar. Det var som sagt intet roligt svar jag fick. Jag började direkt gräva i vad detta var & hittade som sagt en litteraturstudie som gjorde att jag blev mer insatt i vad som drabbat min älskade vän.

Jag var livrädd att jag skulle låta hans sjukdom gå för långt så han led av den & jag var livrädd att skulle fatta beslutet att låta honom vandra vidare för tidigt. Det var ett dilemma.
Han hade lärt mig så otroligt mycket & lärt Jessica att älska hästar.


Hösten 1997 fick han somna in efter att ha gett mig 13 underbara år (& en djä**a massa gråa hår :o)
an var en häst som tyvärr fått uppleva en massa obehagligheter i sitt liv & jag förlåter aldrig mig själv för att jag skickade iväg honom på helfoder till ett par unga, okunniga fickor som höll på att rida söner honom totalt! Tack & lov blev han Stallbästis & kom med i tidningen Min Häst & folk i stallet började reagera hur illa de behandlade min vackre, vite springare.


Jag har träffat på många islandshästar som är skimmlar & är äldre, men de verkar klara sig bättre från melanom än andra raser, för hittills så har jag inte hört talas om en enda islänning som fått melanom.

Den vackra målningen på Titan är gjord av Helen-T-Artgallery


Inga kommentarer: