måndag 23 januari 2012

2004-01-23

Idag är det 8 år sedan det var 2004-01-23, 8 år sedan Jessica fix Saxi i 13-års present.
Jag kommer ihåg den dagen så väl.

Vi blev ju stört förälskade i Saxi när vi var nere på Slätterne Gård sommaren 2003.
Jessica & Saxi badar

Jag trodde aldrig jag skulle kunna köpa honom, men så löste det sig med jobb för mig & jag vågade slå till.
Jessica visste inget. Jag märkte att hon börjat misstänka att det var något med en häst på gång så jag hade ett "allvarligt" samtal med henne. Jag sa att jag hade försökt fixa en stallplats så att hon skulle få ta Glaedir på foder, men jag hade inte lyckats hitta någon, hon gick på det hela & smusslandet kunde fortsätta.
Det skulle ju inhandlas saker, transport skulle bokas & en tillfällig stallplats fick vi i gäststallet på ridklubben med ett gäng andra.

Så kom då 2004-01-23.
Jag smet hem från jobbet tidigare så jag kunde vara hemma när Jessica kom från skolan.
Vi satte oss vid köksbordet & jag tog fram kameran. Onödigt, tyckte Jessi, men jag sa att det kan väl vara kul att ha bilder när man öppnar sina paket :o)
Så öppnade hon det minsta paketet. Där i fanns en nyckelring med en islandshäst som jag köpt under sommaren, Jessica tittade konstigt på den. - Läs lappen, sa jag.
Jag kommer inte ihåg hela rimmet, men det slutade i alla fall med:

"Jag vill att du ska få göra det du tycker om mest,
så därför får du nu en egen..."


- Jag fattar inte, sa Jessi & jag tror det var Natta som var med henne som sa; -Fattar du inte du har fått en häst!
Jessi tittade på mig, jag lyckades ta en bild innan tårarna började rinna & jag sa att jag köpt Saxi...

En glad Jessica
2004-02-05 kom han till Boden & vi åkte dit för att hämta honom. Jag hade hämtat min nya bil dagen innan så vi skulle ha en ordentlig dragbil när vi köpt häst :o)
Jag var så nervös så Pernilla fick köra & Jessica & Anna satt i baksätet & fnittrade till en låst som jag givetvis inte kommer på namnet nu, men han sjöng något om bröst i den & tjejjerna fnittrade hysteriskt.

4 fnittriga tjejer på väg

Väl framme i Boden så gick vi in i stallet där Saxi skulle stå, jag gick in & tittade mig omkring & sa; -Nej, han är inte här!
Jessica undrade om jag blivit blind eller något för han stod ju i en av de fösta boxarna...
Jag trodde det var en pytteliten ponny & gick förbi. Golvet i boxen var lite nedsänkt & då kände jag plötsligt inte igen honom, pinsamt!

Saxi i boxen i Boden
Jag fick samtal från SIFs kansli om jag inte minns helt fel, jag hade hand om deras hemsida på den tiden.
Jag satt i bilen & surrade då Jessi kom ut med Saxi & knallade rakt in i transporten, så svårt var det att lasta honom :o)
På vägen hem mötte vi en lastbil just efter Skrövbron & den blinkade med helljusen för att uppmärksamma oss på en ren som stod på vägen. Jag såg det inte & körde inte tack & lov. Lastbilen körde rakt på renen så det splättade på bilen & jag hade blodstänk hur länge som helst på bilen...

Saxi på Slätterne just innan han åkte till oss
Så började vårat äventyr med Saxi som varade i 4½ år innan han så tragiskt rycktes ifrån oss 14/6 2008.

Jessi & Saxis sista tävling hösten 2007

Jessi & Saxi innan start sista tävlingen hösten 2007

En av de sista bilderna på Jessi & Saxi 2008-05-31

En av de sista bilderna på Jessi & Saxi 2008-05-31
Den finaste bilden på Jessi & Saxi 2005

Inga kommentarer: