tisdag 24 januari 2012

Kvällsöppet

Höll mig vaken för att se TV4s Kvällsöppet igår där ridsporten skulle diskuteras.

Jag kan inte förstå hur de kan mena att hästen skulle ha Jerringpriset, det är ju löjligt! Tyckte det var en bra jämförelse med att ställa frågan: Vad är Zlatan utan sitt lag?
Ett ekipage består ju av ryttare & häst, ett team helt enkelt. De menade på att hästen gör 80% av arbetet & att ryttaren bara "åker med". Visst kan man åka häst, men knappast på den nivån.

Jag tycker det var bra när Jens Fredricsen sa att han var förvånad över att inte fler röster kom in på Rolf-Göran eftersom hästsporten är så stor :o)

Ridsport är den andra största ungdomsidrotten efter fotbollen. Det är den tredje största tävlingsidrotten bland kvinnor i Sverige, det är den näst största föreningsidrotten bland flickor.
Majoriteten av uppfödare inom hästaveln är kvinnor.

Att Lasse Anrell står i direktsänd TV & säger att han ska säga upp sig som sportjournalist om det är så att Svenska folket vill läsa & se mer av ridsport i media. Hur kan man ens uttrycka sig så? Nog för att Anrell är en sådan journalist som tycker om att provocera.



Att så gamla fördomar som att hästsport är en rikemanssyssla & att det bara är överklassen som håller på med hästar trodde jag knappt levde kvar.
De flesta hästägare får vända & vrida på varenda krona för att få det att gå ihop, varför gör vi det då?
Jo kärleken till hästen. Skulle de besöka ett stall & se vad det verkligen går ut på att hålla på med hästar så tror jag många hade blivit chockade.
Det ska bäras vatten & hö, mockas ut ur boxar, mockas i hagar. Man bär tungt, skottar spån, staplar höbalar & rullar höbollar som väger kring ett halvt ton, tungt kroppsarbete som utförs av flickor, tjejer, kvinnor!

Jag var på vårdcentralen & fick frågan om jag promenerar mycket. -Nej, inte mer än när jag måste gå någonstans, sa jag. - Men jag rider. Svaret jag fick var: -Men det är ju inte ansträngande för benen...
Ehhh, nä hä, varför får man då träningsvärk i benen när man inte ridit på länge?

En läkare jag gick till för många år sedan trodde att mina smärtor i nacken måste komma från ridningen;
-Huvudet skumpar ju upp & ner när man rider...


Det är ruggigt vad fördomar det finns om hästsporten.
Ridsportsförbundet har gett ut en folder med färska fakta kring forskning om stalltjejer, den heter Stallet - En jordnära ledarskola.


Horses change lives. They give our young people confidence and self esteem. They provide peace and tranquility to troubled souls - they give us hope!
Toni Robertson


1 kommentar:

Anonym sa...

Jovars - håller med dig, men det är bara en liten detalj: du tänker på vad vanliga ryttare gör. Elitryttarna/toppryttarna: jag kan aldrig tänka mig att dom mockar boxar, mockar hagar, bär tungt, skottar spån, stapplar höbalar etc. etc. Dom har en hel gäng anställda att göra detta för sig.