tisdag 15 november 2011

Kattloppor & kolik

Under helgen så upptäckte vi "kryp" i Odins päls. Först tänkte vi inte mer på det eftersom det är så varmt ute ännu att man i bland ser en mager & förvirrad mygga surra förbi i stallet.
På söndagen gick jag jag igenom Odin ordentligt & visst hade han så avlånga, rödbruna grejjer som kutade omkring i pälsen på honom.
De gick inte att ta ihjäl heller, det spelade ingen roll hur hårt jag mosade dem mellan fingrarna, så fort jag öppnade så hoppade den iväg igen.
Fick tag på en som jag lindade in i papper, letade fram en glasburk som jag pumpade i handsprit i & släppte ner odjuret dit i, den simmade inte så länge till...

Det konstiga är att man själv får klåda på hela kroppen direkt... :o)

Nåväl veterinären skulle ha kommit ut på måndagen & tittat på loppan när han var ute i ett annat ärende, tyvärr blev detta inställt så jag tog min loppa & åkte på Apoteket.
Det kan vara kattloppa eller råttloppa, men Frontline Comp tar ihjäl båda så det blev att inhandla detta samt att jag bad dem beställa hem en tablett som heter Program som tydligen steriliserar de loppor som biter på katten som ätit tabletten 

På Apoteket skrattade de åt mig när jag kom med min burk & ställde den på disken, sen åkte jag direkt till stallet & ställde tillbaka loppan i sadelkammaren. Givetvis så hade det lyckas rinna ut lite handsprit i påsen så det stank i bilen, höll tummarna för att jag inte skulle bli stoppad av någon polis när det nu stank sprit i bilen... 

Jag hade BE-korts utbildning på kvällen & kom överens med Jenny att vi skuell träffas i stallet vid 20,30 & sanera Odins sovplats genom att dammsuga hans får- & renskinn samt hänga ut dem över natten, vi skulle oxå droppa Frontlinen i nacken på honom.
Jag kom lite före Jenny & gick & bytte om.

Galsi gnäggade högt i hagen då han såg mig & Moije gnäggade oxå, men Trulsa stod en bit längre bak i hagen.
Hmmm. Gick dit & surrade med Galsi & slängde ett getöga på Tanten som då lägger sig ner i hagen. Gick över dit & fick upp henne direkt. Då står hon med mulen i backen & ser allmänt eländig ut. Gör den slutliga testen & lyfter på locket till lådan där höet förvaras & när Trulsa inte ens lyfter på huvudet så förstår jag att hon är dålig.
Jag sprang in & hämtade grimman & kom ut i samma sekund som Jenny anlände till stallet.
Snabbt in med tanten & kolla läget.
Hon var jättekall på korset trots täcke & hon hade en lerfläck på låret så hon måste ha legat ner tidigare i hagen & det ett bra tag, stackaren 

Det blev Back & Track på korset, ylletäcke under regntäcket & ut på promenad. Hennes mage lät högt & hon fes fisar som luktade gammal skunk!
Promenerade runt & sen in & ge parrafinolja, ut & gå igen.
Vi snodde Moijes betfor & satt ny i blöt åt honom & gjorde betfor välling för att se om vi fick i henne någon vätska, men hon bara vände bort huvudet.
Trulsa är en riktig matgam & när hon inte vill ha mat så är det illa!

Efter ett par promenadsvängar så bajsade hon en stor hög. Det var ganska långa höstrån kvar i bajset så vi vet inte om hon glufsat i sig maten & inte tuggat ordentligt.
Efter detta var hon lite mer sugen på betforvällingen så jag hällde på ljummet vatten & hon drack någon liter.
Jenny masserade magen, mer parrafinolja & sen fick Jenny en stor, blöt parrafin puss mitt i ögat av Trulsa så då förstod vi att det släppt.
Jenny gick ut en sväng igen & jag tog in Galsi & Moije som var helt övertygade om att vi glömt bort dem helt & hållet!

När de sen kom in igen så kissade hon & visade att hon minsann var mycket hungrig!

Strax efter 23 på kvällen blir man mycket glad för hästkiss, hästbajs & hungriga hästar & vi kunde åka hem strax innan midnatt.
Jenny åkte sen ner vid 2 & då var Trulsa minst lika hungrig & var precis som vanligt, skönt!

Vi får ta tag i resterade loppsanering idag & hoppas att det inte blir fler sjuka hästar nu!

Inga kommentarer: