torsdag 10 november 2011

Bettan är trött & frusen...

Igår köpte jag en ny bil & nu har jag dåligt samvete för att gamla Bettan står vid stallet & är alldeles frostig...


Igår bytte Börje kamremmen på den, men det var en till rem under som var lite slak, så vi ska kolla upp om det är lika bra att byta även den remmen (jag kan ju så himla mycket om bilar... :o)

När jag köpte Bettan 4/2 2004 så tyckte jag att jag hade en sådan lyxig bil :o)
Jag bytte i och för sig från en Volvo 142 -76 till Volvo 740 -90 så det var en himla skillnad.
Bara det att det fanns CD spelare i bilen & elhissar till fönstren! Jag var så stolt över min nya röda fina bil.
Helt suverän som dragbil är den oxå & väldigt rolig att sladda med på vintern :o)
Jag har bytt en massa delar på henne under årens lopp, så egentligen kanske det är dumt att sälja den nu när snart allt är nytt i den. Vi har bara varit 2 ägare på den & jag har inte kört många mil eftersom jag knappt gör några långturer.
När vi bytte (läs Börje) så såg vi att den va bytt 2001 & då hade Bettan rullat ca 24 000 mil, nu 2011 när vi bytte igen så har den rullat ca 37 000 mil, så det är inte mer än 13 000 mil på 10 år & då bodde han som ägde den fram till 2004 i en by, ca 6 mil utanför stan.
När vi ser att allt är okej med Bettan så ska jag städa upp den & hitta ett nytt hem till henne :o)

Min nya bil då, Tjippen (TJP i reg nr) är en Ford Mondeo kombi 2002 med automatlåda, man kan även välja att köra med vanlig växel.


Nu börjar vi prata lyx mot för vad jag är van vid!
Farthållare, larm (som jag ofrivilligt testade strax före klockan 7 i morse hemma på gården, vilket säkert alla mina grannar oxå hörde...), cd växlare, AC, färddator (tror jag det heter, så man kan se hur mycket man kan köra till tom tank, medel hastighet, temperatur mm) & en massa annat jox som jag ännu inte begripit mig på :o)
Den hade inte gått mycket heller strax under 16 000 mil, så jag är kanonnöjd!


Typiskt mig att ha dåligt samvete över en bil, stackars, stackars Bettan som blir utbytt...
Tack Bettan för alla dessa år du rullat omkring med oss, hästar, katter, ungar, spån, hö & ja allt annat! Ibland har du sett ut som ett rullande stall & stackaren har blivit "misshandlad" av övningskörande ungar.
Hoppas du får ett bra hem & ett fortsatt gott liv!


Inga kommentarer: