måndag 21 november 2011

Jag ska aldrig mer rida vänster galopp!

Fattar inte var helgerna tar vägen? Jag tycker bara man hinner låsa igen kontoret på fredag så står man där med nyckeln i handen & det är måndagmorgon. Inte har jag hunnit blogga någonting heller under helgen.

I fredags fick Galsi sina lösa skor satta på plats av våran duktiga hovslagare Lasse, sen åkte klippmaskinen fram & det föll en hel del hår från grabben.


Han har inte varit klippt längs magen & inte i ljumskarna, men jag tyckte han alltid var fuktig där så nu åkte klippmaskinen fram igen.



Nu var hinken halvfull med annat innan håret kom dit, men man blir lite chockad över hur mycket hår det är!

Efter klippningen var det dags för Lasse kurs igen & vi fick rida en bana, det är så kul!
Har försökt mig på att knopa ihop banan som vi red i Photoshop :o)


Övning 1: Skritt runt konerna, minst ett varv på volten runt varje, jobbar med ställning & böljning.

Övning 2: Här skulle vi trava runt konerna, hålla oss kvar på volten tills vi kände att hästen var mjuk & att vi hade koll på den egna kroppen (Hmmm...) efter det så bytte vi över till nästa kon.

Övning 3: Här gick det inte riktigt som det skulle. Vi skulle först komma i trav enligt blå pil & sen vända & komma i trav efter röd pil. Vi fick jobba den i skritt i stället :o) Katti provade med Dómur & klarade nästan av det.

Övning 4: Ut på volten i galopp, höger varv & sen ner i trav, vänd genom volten & upp i vänster galopp.
Jag var så super, duper lycklig för Galsi hade den mest underbara vänster galoppen som jag någonsin känt! Han har alltid haft svårare för vänster galoppen & vi har fått jobba hårt med den & nu bara föll han in i rätt galopp direkt, jag behövde bara tänka galopp på volten så kom den alla tre gångerna vi red övningen!
Lasse sa att jag ska suga på karamellen & jag svarade att jag ska aldrig mer rida vänster galopp igen... :o)

Övning 5: Rygga i ett L. Här gäller det att hålla tungan rätt i munnen & ta det lugnt så man inte välter konen eller trampar över bommarna. Här fick vi jobba sidförandes med både rumpa & bog för att klara den smala passagen vid konen.
Mycket rolig lektion igen!


Efter lektionen var Jenny kvar i stallet ännu & vi kokade oss lite O´boy med maschmallows i & fikade i sadelkammaren, Odin skulle vara med & han var mycket sugen på O´boy lådan....


På lördagen blev helt plötsligt kallt & overallen åkte på när jag for ner till stallet. Jessi jobbade så jag hade stallet själv. Jag & Jenny gav oss ut på en skrittur i ca 30 min. Trulsa hade fått "joggingskor" på bakbenen så dessa skulle man vänja in hästen vid så det blev bara en kortare tur.


Jag hade hunnit städa på förmiddagen & såg fram emot en skön lugn kväll med ett hett bad efter stallet. Tänkte kika in i tvättstugan innan jag började med middagen. Jeppe hade beställt biff i ädelostgrädde.
Upptäckte till min förtvivlan att det var på lördagen jag bokat tvättstuga & inte söndag som jag trodde!!!
Panik ner i tvättstugan & hann tvätta 4 maskiner mellan 17,45 - 22.00! Hade sen tvätt hängandes på tork i hela lägenheten...
Jag tappade upp ett skumbad & njöt i alla fall.


I går (söndag) var det ännu kallare ute & jag invigde mina nya skotersskor, de var helt suveräna! Är man varm om fötterna så blir man varm i hela kroppen.
Fixade i hagen & mockade den. Jessi & Jenny for ut & red & jag hade Luciashowsträning med Bifrostarnas ungdomar. Det blir en rolig & annorlunda show i år :o)

På kvällen pluggade jag & Jeppe teori till körkortet. Vi satt & gjorde tester tills det bara snurrade vägmärken, lagar & regler i skallarna på oss.
Vi tog en paus & jag tänkte slänga upp belysningen på balkongen så det blir lite mysigt.


Stoppade i kontakten i Jeppes rum & det sa POFF så small det till ordentligt!
Jag som är livrädd för el blev alldeles skakis!

 Vilken tur att jag inte fick en stöt!


Inga kommentarer: