fredag 25 november 2011

Gåshud, praktikanter & bocksprång

Det har snöat MASSOR idag, härlig vit underbar snö!
(fast jag svor när jag kom ner till stallet & såg hur mycket vi hade att skotta...)

Spenderat dagen med att städa & börja julpynta, man fick verkligen julstämning när man såg hur det dalade vita flingor utanför fönstret.


Siktade in mig att se Tölten på Globen som sändes direkt i SVT play & datorn stod på matbordet medan jag &  Jeppe åt vår middag. Barbacka höjdhoppningen var försenad så vi fick se sista omgången av den. Snacka om spännande! Det var en svensk med som slutade 2:a. Killen som vann var Robert Whitaker på Waterstone & han tog nytt världsrekord  hoppade 2,12 m BARBACKA!!! Till och med Jeppe blev imponerad :o)
Hittade en bild på Hästmagasinet:


Sen började tölten & som vanligt när man ser de små explosiva kraftpaketen komma i ökad tölt så får jag gåshud & nästan tårar i ögonen, jisses så vacker en islandshäst kan vara trots all sin päls!
Vann gjorde Reynir Adelsteinsson på stoet Blaya frá Skaney. Vilken showkille Reynir är. Han fick publiken att jubla högre & högre redan då han red uttagningen, han vinkade & nickade till folk i publiken & bjöd verkligen på sig själv.


Bilden är från Tidningen Ridsport.

Efter att ha sett så härliga hästar flyga fram i tölt blev jag så super inspirerad att det blev en sväng i ridhuset med Jenny & Trulsa.
Igår red jag lektion på Ridklubben igen & vänstergaloppen satt som smäck igen! Men (alltid detta men) högergaloppen var pust väck! Det kom vänster galopp i höger varv!!!

Värmde upp Galsi i öppnor & slutor, jobbade mjukgörande med hörnpasseringar & skänkelvikningar i skritt samt ryggade i serpentiner där vi växelvis flyttade baldelen & växelvis framdelen, han var super duktig! Sen bad jag honom komma upp i tölt & det bara var så underbar!
Jobbade tölten i serpentiner, skänkelvikningar & härnpasseringar i tölten, övergick till trav & joggade på lite. Han var mjuk & fin. Tog vänster galoppen på långsidan & den bara var där! Rund & fin med bra påskjut från bakdelen. Bytte varv & nu skulle det uppdagas om den högra galoppen flugit sin kos, men icke, den bara satt där den oxå!Avslutade & var mycket nöjd!

Så kom jag på att jag & Jenny skulle byta häst, jisses så jag skrattade!Jag kände mig som ett barn på Skansen där jag satt på Tant Trulsas rygg :o)


Jenny kände sig nog minst lika bortkommen på lilla Galsi


Jenny sa att hon tyckte galoppen kändes snabb fast den inte var det & jag sa att den är snabb så då skulle hon visa Trulsas snabba galopp & hoppade upp på henne.
På långsidan så sa hon; Kom igen då! Jisses så jag skrattade då Trulsa bockade iväg med Jenny runt ridhuset, synd att jag inte hade telefonen beredd...
Jenny fock stopp & vände upp tillbaka mot mig, men nu hade Tanten fått bus i benen. Hon lättade fram & kastade sig upp i luften innan hon slängde iväg bakdelen i en skruv med tvist uppe i luften :o)
Man kan absolut inte tro att hon är 24 år gammal!

Det blev en sen kväll i stallet & nu sitter jag här fast jag borde sova för snart är det dags att åka & väcka hästarna & släppa ut dem. Vi ska julpynta i stallet i morgon & sen hoppas jag få upp julgardinerna här hemma på kvällen.
Over and out!


1 kommentar:

Jenny sa...

Jag hade velat ha det där på film! :)