söndag 1 juli 2012

Idag stavades Galsi - K-N-Ä-P-P

Åkte ner till stallet vid lunch, eftersom jag mockat redan på morgonen så tänkte jag passa på att mocka hagen. Jag ropade på Odin & han började gå ut i hagen till mig, sen ser jag hur han rusar ut i full karriär, förbi Galsi & ut från hagen. Tänkte att han kanske fått en stöt av eltråden eller något.
Mockade klart & gick ut från hagen. Då kom stallgrannen & frågade om jag såg räven som sprang genom området just. Det hade jag ju inte sett så det måste ha varit den som skrämt Odin. Han var mycket spänd när han gick med mig in i stallet.
Jag skulle gå & surra med andra stallfolk som var & skurade i sitt stall då jag hörde ett konstigt ljud i skogen mellan banorna. Jag smög in i skogen & hade mobilen beredd om det skulle vara räven. Det lät som ett hest skällande/gnällande som kom med jämna mellanrum. Antagligen hörde den mig för när jag kom upp vid ovalbanan så tystnade ljuden. Googlade på hur en räv låter & jag är ganska säker på att det var räven jag hörde.


Tog in Galsi & gjorde i ordning honom. Eftersom de tidigare hotat med åska idag & jag är inte förtjust i åska (läs livrädd) så tänkte jag ta det säkra före det osäkra & rida på ovalen så jag snabbt skulle kunna ta mig hem om det började mullra.
Galsi var precis som vanligt & vi skrittade ner på ovalen, när vi kom på långsidan mot ridstigen blev han lite spänd & vid domarkurerna så flög det upp två skogsduvor & han höll på att göra en helomvändning. När han pallnitade så stänkte det grus på plaststaketet & det var ju oxå livsfarligt!
Gick in på hoppbanan & funderade på om jag skulle sänka några hinder & våga mig på något litet skutt.Ny pallnit & han stirrade med stora ögon på vattenmattan som låg där. Tänkte att är han så svammlig så inte tänker jag riskera att hoppa. Gick ut på ovalen igen & han bara fram till kurvan på kortsidan mot ridklubben innan han tvärnitade & stod som fastvuxen i marken. Jag fick honom inte ett steg fram. Jag kände hur hjärtat bultade på honom & kunde inte förstå vad som var farligt. Han tog ett tvekade steg fram när jag smackade på honom, stannade igen & den här gången blåste han som en drake två gånger!
Hjärtat bara bultade på honom. Jag fick honom att steg för steg gå framåt mot det farliga med bultande hjärta. På sidan av ridstigen hade man lagt upp en massa bråte, bland annat cementklumpar från staketet & jag gissar att det var de som var farliga, de liknar ju stora stenar som vi vet är farliga...

Fick honom tillslut att gå fram & kolla läget, han var hela tiden på sin vakt & tänkte vända om & fly hem. Jag hoppade av tillslut & han luktade lite på skrotet innan han tog en tugga gräs *SUCK*

Skogsmonstret
Gick upp på ovalen igen med en fortfarande mycket spänd häst. Han hade superfin tölt, men var hela tiden på väg att slänga upp skallen & dra iväg i hejdlös galopp, men jag lyckades övertala honom att monstret från skogen inte skulle ta sig upp på ovalbanan & äta upp honom.
Det kom en annan häst som skulle hoppa inne på banan & även den var jätteläskig till en början, men sen slappnade han av. Han var ännu lite små hispig, men gick jättebra! Vågade mig på en galopp i vänstervarv förbi allt läskigt & det gick bra. Avslutade sen & gick till stallet.





När han skulle gå in i stallet kom åsnan fram igen & han skulle minsann inte gå in i stallet!
Han kom så lång att han gick upp på rampen när jag hotade honom med dammvippan, men där var det tvärstopp igen...

Det är tur att han är söt...
Efter lite övertalning, dock ej med godis (som jag tror Galsi hade hoppats på) så kom han med in i stallet.
Borstade av honom & fuktade hovarna & smorde dem. Han fick stretcha lite genom att ta en godis vid rumpan, lite komisk ser han ju ut...

Jobbar för godiset

Sen var det sedvanliga kiss på pottan innan han var klar för att gå ut igen.

Pottränad häst :o)


Gick ut bakom stallet så han fick beta lite gräs medan hovarna torkade lite. Odin följde med & höll utkik så att inte det skulle komma några monster & ta honom när han betade....

Han har ännu vinterpäls kvar under magen & vid ganascherna

Gott med gräs!

Odin & Galsi

Odin spanar efter monster

Nicke nyfiken
/Annika & Galsi

Inga kommentarer: