söndag 15 juli 2012

Pricknäsa & söta föl

Sussi sa i förrgår att Galsi var sårig runt mulen, jag bad henne smörja med Vegebomsalvan & igår åkte Jessica förbi & kikade till honom på vägen hem från byn.
Hon tog en bild & skickade till mig.


Idag när vi åkte ut så såg det redan mycket bättre ut (jag anser ju att Vegebom är en "mirakelsalva" :o)




Smorde på ny Vegebom & gick igenom Galsi, han har fått lite mugg i karlederna bak så dit åkte det oxå vegebom.
Smorde på nytt myggmedel eftersom jag gissar att det andra regnat bort eftersom det regnat konstant i drygt ett dygn. Vi smorde även in de andra hästarna, fast de var lite mer svårövertalande att vi inte tänkte mörda dem med myggmedlet :o)


Vi rensade även munnen på en av ponnyerna som har en tand som spökar & gör att hon samlar en massa gräs i kinden som man måste rensa ut.
Hamstern Tjorven

Galsi har ju varit ganska sur mot ponny-tjejerna från början, men nu går det jättebra.
Saphir har börjat brunsta & gick gärna så nära Galsi som möjligt, men han var inte så värst intresserad :o)

Tjorven
Primo

Saphir brunstar för ointresserad Galsi

Snygga Galsi

Finaste pojken

Gnista & Saphir

Galsi & Saphir

Pedro

Som vanligt följde Galsi med oss till grinden, gentleman som han är
Efter alla hästar fått sig en dust av myggmedlet drog vi vidare till granngården. Eller rättare sagt Anna-Karin & Mårten kom körandes & var på väg & vattna hästarna i grannbyn, Liikavaara. Jag & Jessi hängde med & passade på att snusa lite på årets skörd av föl :o)
En sak är då säker, det är f*n inte lätt att fota föl!

De har svårt att vara stilla
Hlid &  Þvermóðska från Galgbacken
Vill gärna komma för nära
Þvermóðska från Galgbacken
Går iväg
Þvermóðska från Galgbacken

Gömmer sig bakom mamma
Snaedis & hennes stoföl
Ser inte kloka ut
Snaedis stoföl
Mammor som stoppar mulen ivägen

Men några fina bilder fick jag

Þvermóðska (Tvärtemotskan) E: Reynir & U: vera från Vallby
Anna-Karin & Tvärtemotskan

Snaedis & hennes stoföl E: Reynir
Snaedis för som kommer att bli skimmel som sin mamma
Jessicas Mestur E: Fannar U: Bending

Terna & hennes Hild E: Fannar

Söta Tvärtemotskan som jag blev så förtjust i
Fina Skjóna som jag lärt mig rida islandshäst på, nu 23 år

Jag gjorde det misstaget att jag visslade på Galsi när vi stod hos Anna-Karin & givetvis så kom han så långt han kunde & stod sen där vid staketet & kikade länge. Jag sa att om de får besök av en svart social kille så får de väl ringa...
Galsi står i hagen & kikar på oss när vi är hos grannarna

Inga kommentarer: