lördag 30 juni 2012

This and that

Har inte hunnit skriva något under veckan. Jag har jobbat som en galning för att få klart ansökan som HästSam, ett samarbetesprojekt som går upp till beslut på måndag. Vi har fått avslag på det en gång för att de tyckte inte att samarbetet syntes nog tydligt i ansökan. Nu har jag fått tag på både föreningar & företag från hela Leader området som vill samarbeta & detta finns nu med i ansökan.
De ville tyvärr korta ner projekttiden till 1 år & jag ville ha längre tid på mig, men det får väl gå bara jag får igenom projektet.

Vi har haft riktigt fint väder i veckan, inte så varmt, men soligt & blåsigt så det har varit myggfritt. Det verkar bli enormt mycket mygg i år!
Galsi har ännu inte åkt på bete, men på måndag bär det av till Sakajärvi för lite sommarlov för killen. Nu plockar vi gräs åt honom så han inte ska få problem med magen när han släpps på gräshage.
Stallområdet är nästan helt tomt på hästar nu.


Odin spanar från sin utkiksplats
På söndagen tog jag, Jessica & Tuula & tömde den lilla bodan vi haft vid stallet, en hel del åkte på tippen & övrigt fick vi hitta ny förvaringsplats för.
På måndagen hade Bosse redan rivit kuren då jag kom till stallet, tyvärr ser man nu allt bråte som man lagt bakom kuren för att det inte ska synas, men det får bli nästa sak att bita tag i.



Tuula har åkt till stugan den här veckan så jag & Jessi har huserat helt själva i stallet.
Men på måndag kväll fick vi en tillfällig gäst, Galsis polare Kerid.
Moije uppskattade att ha en lekfull kille bredvid sig i boxen i stället för den sura tanten som brukar stå där :o)


Moije är ingen liten kille :o)

Jag hade en ordentlig genomgång av hans man & svans & pälsglansade honom så fint, tacken var att han kliade svansen hela natten så den såg ut som en kråkbo dagen efter....


Nåväl, han ville väl att jag skulle göra om det igen...
Moije är stilig när han showar i hagen.


Igår var det en super fin kväll, det blåste bara lite så det var inte så vansinnigt med mygg ute. Jessi red barbacka på Galsi & jag promenerade med Baron. Vi provade ha honom lös på ridturen för första gången & det gick jätte bra!


Det var så härligt i stallet att vi inte kom oss hem för än vid 22,30.
Jag hann inte mer än hem & in i duschen så ringer Jessi i panik, hon hade tappat sin Norrbottens ring & jag MÅSTE KOMMA NU & LETA DEN!
Jag stod med vattnet droppande & sa att jag åtminstone måste få torka mig & få på mig kläder!
Jessi hade inte tid att vänta, utan åkte ner till stallet & letade, sen hem igen & letade, men ingen ring.
När jag torkat & fått på mig kläder så hämtade hon upp mig & vi åkte mer till stallet, smög in & jag gick direkt till diskhon & där i låg den... :o) Lyckan var total!


Jag har skaffat mig en ny dator & det är inte lite jobb att få in alla program man behöver & flytta filen från gamla datorn. Tycker aldrig jag blir klar!
Idag regnar det så det hade varit ypperligt att bara sitta inne & dona, men tyvärr så jobbar Jessi idag så jag måste ner till stallet & fixa. Moijes box är ingen lek att mocka. Han sprider runt skiten i små molekyler & sen dansar han ringdans i boxen så det är 1 meter spån på all skit *SUCK*
Idag blir det att tömma hela boxen & lägga in nytt spån. Man får göra det ca 1 gång i veckan.
Det är synd att det ska vara så dåligt väder i helgen då det händer så mycket här. Hundutställning, marknad & MC träff.  Jag ska tyvärr inte gå på något av dem. Känner att jag inte riktigt har tid & sen är det inget kul att vara ute i hällregnet mer än man måste....

Jag fick en sådan mysig bild på mig & mina systrar från bröllopet av min systerdotter.
Vi stod på dansgolvet & rockade lös till Sommartider när vi blev fotade :o)

Kicki, Nina & jag
 Ha en bra helg alla!

Inga kommentarer: