söndag 22 juli 2012

Jag vågade!!!

Jag har ju inte vågat köra Galsi i transporten ännu efter transportolyckan vi var med om 2008. Jag har kommit så långt att jag vågat köra tom transport & även andra hästar om jag haft back-up med mig.
Igår hämtade vi Galsi från betet i Sakajärvi & körde ut honom till Anki i Ullatti där han ska gå & vara sällskap till deras unghäst Sprettur. Jag åkte ut till Anki efter lunch. Det kändes lite löjligt att åka förbi Galsi på betet & köra ca 4 mil till & hämtya upp Anki & transport, men är man en fjant så är man...

Tillbaka till Sakajärvi & kollade igenom alla hästarna där med Galsi i hasorna som en hund, han fattade väl inte varför inte han blev smord som de andra.
Efter lite tvekan gick han in i transporten & vi rullade tillbaka till Ullatti.
Anki har kamera i transporten & det var så skönt att se hur lugnt & fint han stod i den.


Jag hade redan på vägen till Ullatti sett ut en bra sträcka på slutet där jag tänkte prova köra själv, men innan vi skulle åka upp på Berget till Anki skulle vi byta igen.
Vi bytte & jag kände mig helt lugn! Jag sa till Anki att jag kör hela sista vägen & det gick toppen! Jag frös inte fast vid ratten eller fläckade ner sätena på Ankis bil... :o)

Sprettur & Galsi blev kompisar direkt! Hoppas nu Galsi tar sig lite tid & leker med Sprettur & inte bara äter...


Efter att killarna fått bekanta sig  så tog vi upp dem i stallet.
Galsi tyckte nog det var skönt att komma in en stund & jag gissar att han gärna sovit inne & myst runt i spånet.
Efter smörjning, borstning & en massa pussande så begav vi oss upp på Berget. Anki på 4-hjulig & jag på 4-bening :o)
Jag blir bara mer & mer imponerad av denna underbara häst!
Vad jag vet så har han aldrig gått bredvid en 4-hjuling innan, nu travade han på bredvid den som om han aldrig gjort annat, när Anki gasade, så ökande han :o)
Uppe på berget kikade vi lite på brevlådor, gröna soptunnor & får, inget av det var farligt, Lite sladdningar när han såg läskiga stenar... (vet inte vad den hästen har emot stenar?)

Lycklig tjej på sin vackra svarta
Anki filmade oss lite när vi red efter vägen. Jag var positivt överaskad hur fint han gick trots nästan tre veckor utan ryttare på ryggen, men jag gissar att de hållit igång ganska bra på betet :o)


Efter att ha övertalat Anki om hur snäll han var så klev hon upp i sadeln & det gick superbra!
Han är en sådan häst som man kan känna sig trygg på, han tar hand om sin ryttare!


Killarna fick sova ute för det har knappt funnits en enda insekt ute i natt, det var 4 grader & vi fick höra på morgonen att folk i Koskullskulle fått skrapa rutorna på bilen på morgonen. Vilken underbar sommar vi har...

I morse var det i alla fall sol & ganska varmt ute.
Det var mysigt att kliva ut på altanen & ha denna vy för ögat.



Killarna verkade ha sovit gott under natten & det blev lite pussande på Galsi innan vi kopplade på transporten & lastade in Idunn som jag körde helt själv hem till Gällivare!
Underbart med kamera som sagt. Jag var inte ett dugg nervös & det gick som en dans att köra.

Idunn den stackaren, backade ut halvvägs på rampen, stannade & verkade tänka; Nä nu går jag in i transporten & så kör du mig hem igen!




Ridit Idunn i kväll & det gick bra. Lite väl stressig i början så jag & Emma började på banan innan vi red ut en sväng. Jag har lite svårt att få henne att trava, men det tar väl lite tid innan man hittar knapparna.
När vi gick före Bassi på hemvägen så fick jag jättefin trav med fin eftergift.

Fick ett mms av Anki: Borstad & insmord


Skickade tillbaka: Nyriden & svettig




Inga kommentarer: