torsdag 22 december 2011

Pensionärernas IF på ridlektion

Så var det på lektionen idag. Vi var 3 modiga som vågade oss på "Hästbytar-lektionen" jag, Sussi & Evelina. Både jag & Sussi ville rida Thytur för vi brukar ju byta hästar med varandra ibland (tyvärr allt för sällan :o)
Sussi fick Thytur, Evelina fick Galsi & jag fick rida Bassi.

Vi började med lite kroppsövningar på volten, det var då vi upptäckte att det var pensionärernas IF som var på lektionen & red...
Jisses så stela vi var, alla tre!
Vi skulle lyfta ut benet, framåt & sen runt i en cirkel, det gick inte! Mitt vänstra ben hade nog tagit semester för jag fick inte ut det mer än ett par centimeter från sadeln sen var det tvärstopp! Höger ben gick lite bättre.
Sen skulle vi sitta raka i ryggen & lyfta benen uppåt - framåt, lika ila här & vi skrattade som tokar. Sen var det dags att ta höger knä mot vänster armbåge & jag insåg att min kropp är mycket, mycket äldre än mitt sinne...

Sen var det dags att ta tyglarna (tack & lov) dags för lite trav. Nu upptäckte jag verkligen hur stort steg Galsi har! Jag tyckte jag fick rida lätt i ett super tempo för att hinna med. Sen var det nedsittning & galoppfattningar, jisses sådan underbar galopp Bassi har! Man behövde bara tänka galopp så fattade han direkt, stor, rund & fin galopp. Trots att vi började i vänster varv & red på volt så var jag inte rädd alls!


Här är en bild på Bassi & Emma stulen från Emmas blogg :o) Emmas Blogg

En sak är då säker, min rumpa är kräsen!
Jag är glad om jag kan sitta utan att ha ont under julen, nej Sella eller Sensation ska det vara om rumpan själv får välja :o)

Efter lektionen fick Carola hoppa upp & testa lite tölt på Galsi, tyvärr väldigt passtaktig för han var så trött, men hon tyckte det var kul för hon hade aldrig provat förut, men jag sa att vi ska nog se till att det blir fler tillfällen :o)

Nu väntar ett gäng julklappar på att bli inslagna innan läggdags, så natti natti vänner!


1 kommentar:

Anonym sa...

Välkommen i klubben Omtåliga rumpor!

God Jul till er allihopa - och ett gott Nytt År!