lördag 3 december 2011

ARG!

Har jag varit idag, sur & grinig som en gammal hagga.
Vi har ju fått laga hagen i parti & minut på sista tiden, Galsi & Moije försöker leka över staketet vilket oftast resulterar i att Moije fastnar med frambenet i nedersta tråden & sliter av den + x antal isolatorer. I veckan gick även 3 plaststolpar av på mitten & hängde & dinglade som något konstverk på elbanden. Vi har Polarbandet så hur Moije lyckas slita av dem utan att skada sig fattar jag inte!


Idag när jag kommer ner så står Galsi & hänger på översta tråden i hagen & leker med Moije, totalt obrydd! Jag gick in i stallet & hämtade stängselprovaren, full kräma var det i elbandet. Jag fattar inte, får han inga stötar???

Jag skulle ut & ta en barbacka tur, men var så bekymrad över detta med hagen. Att få ner stolpar i backen nu är inte att räkna med så vida man inte har en Hiltiborr & en sådan har vi inte permanent i stallet.
Hämtade eltråd & drog en linje inne i Trulsa & Moijes hage, den svajjade lite eftersom den inte hade någonstans att fästa. Hmmm, hämtade 3 ynka plaststpolpar som vi hade kvar & petade ner dem 1 mm i snön, lika svajjigt. Hämtade en skottkärra med snö & la runt stolparna, hämtade en vattenkanna med kallvatten & hällde på. Då blev det tösnö, byggde hållare runt stolparna & hoppas på att det fryser nu när vi har - 8 grader ute :o) Själv svettades jag som om det var + 50 grader ute.


Efter detta kunde jag andas ut & jag & Galsi for på en snabb tölt sväng. Givetvis började jag frysa eftersom jag varit alldeles svettig innan. Jag var ännu sur & grinig & Galsi snubblade & kunde inte lyfta på fötterna, jag kände att jag blev surare & surare, fräste åt den stackaren & kom sen på att man ska inte vara arg när man rider. Försökte mig på ett leende & sa att han var duktig, tur att vi inte mötte någon för det måste mer ha sett ut som ett varggrin...


Det är tur att jag har en sådan underbar häst som vet vat ordet personalvård betyder, när Matte är sur, grinig eller ledsen så ska man göra det bästa men kan för att få henne på bra humör igen, som vanligt lyckades han. Jag är så glad att ha en sådan underbar glädjespridare till häst!
Tog en liten galopp & givetvis saktade han av till sin jättetrav & jag hade fullt sjå att sitta kvar mellan skrattsalvorna. Som tur är så har jag investerat i en ridgjord med handtag så gammel-matte inte far i backen på barbacka turerna & jag var mycket glad att ha handtagen att hålla mig i :o)


Sen var det hem i hundraåttio knyck, bilen började tajta om att bensinen snart var slut, körde in på OK, men tror ni det tanklocket gick att öppna... Det hade frusit fast igen. När det händer måste man vara två, en som håller in knappen inne i bilen & en som trycker på locket ute.
Jag är bara en, så jag klarade inte av det & fick åka hem igen utan soppa i bilen & en bil som tjatar med plingaden som att den är törstig, värre än en treåring i bilen...

Slängde i mig mat, utfodrade katterna & gav Tarzan hans insulin, slängde på en tvättmaskin innan det var rally tillbaka till stallet i en tjatande bil för att få Galsi skodd av Lasse. *PUH* svetten lackade om mig för andra gången idag. Då Galsi var skodd gick vi ut & kikade i hagen, Tuula kom med ett större aggregat, men när vi kopplade in det så började det blixtra på ett ställe i tråden, något, men vi vet inte vad tar i just där & det är på en isolator där Galsi brukar stå & hänga över tråden.
Nåväl vi beslöt att ta tag i hag-problemet i morgon i stället när det är ljust ute.

Nu ett bad senare känner jag mig inte så arg något mera trots att alla mina planer om en lugn hemma kväll med julklappsinslagning & teoripluggande med Jeppe gått i kras. Godnatt!



3 kommentarer:

Marie & Jessica sa...

Ha,ha,du är så kul!! :))

Linn Erle sa...

Det här med staket & elband vintertid är ett helsicke...usch, du har min fulla medkänsla!

Upplevde exakt det samma förra vintern för då hade min nya fröken Häst upptäckt att det inte var värst mycket ström i staketet. Så hon började sonika bara traska ut i det fri - 3 gånger på 4 dagar...suck.

Så det var inget annat att göra än att hästarna fick "husarest" tills tjälen hade gått och vi kunde sätta upp ett REJÄLT staket. Detta betöd att jag skulle motionera dom 2 gånger om dagen, i princip som att ha 4 hästar.

Detta "roliga" varade i 1 månad och 10 dagar. Tur i oturen var också att fröken Häst hade den "godheten" att vänta med sina dumheter till februari; om hon hade gjort så här i november/december hade jag verkligen varit måttligt road...

Linda Wiksten sa...

Hm. Går et inte att ligga inne i bilen och liksom hänga ut på något sätt!? Haha det skulle vara rätt skojsigt..? Eller kanske inte :-0