lördag 24 december 2011

Jag måste ha varit riktigt, riktigt snäll i år!

Jisses en sådan julafton, jag har fått så fina julklappar att jag måste ha varit en av de snällaste människorna i år!

Dagen började i stallet där Jenny & hennes mamma redan dykt upp & börjat fodra & täcka hästarna.
Vi mockade & donade i stallet medan de åt sitt hö & sen var det dags för julturen, Emma ville rida upp mot Heden så hon & Jessi stack iväg dit. Jenny & hennes mamma tog Moije & Trulsa på en tur efter ridstigen.
Moije var överlycklig att få följa med.

Jessi & Emma kom inte fram vid Lakkapää bygget så de red Kremma & stigen hem. Lite övertaggade hästar resulterade i en ofrivillig avsittning av Jessi, som landade asgarvandes, sittandes i en snödriva...


Efter ridturen så hade vi mysigt stallfika & klappöppning i stallet.
Jessi fick lila schabrak & boots från Catago


Sussi & Emma kom & fikade & Emma fick orange boots & pannband samt ett armband jag gjort av Bassis tagel & röd tenntråd.
Jag hade även gjort armband till Evelina som fick Oddi tagel & lila tenntråd, Anki & Frida fick Bassi & Idunn tagel i sina & det är så roligt att de blev så uppskattade, det värmer!

Anki & Fridas armband

Emmas armband

Evelinas armband

Efter stallet var det hem, duscha, ner & luncha hästarna & ut till Dokkas för julfirande med pappa, farmor, farfar & resten av släkten på den sidan.

Jessi & tomtarna i Dokkas
Sen var det 180 knyck tillbaka till stan, hem mata katter, Tarzan fick sitt livsviktiga insulin & ner till mommo & moffa där även morbror Stefan, Siv & Marin dykt upp.
Jeppe delade ut klapparna där.


Pappa tänkte bränna ner hela huset med julklappen han fått av mamma, en bordskamin som jag hjälpt mamma att köpa till honom...
De hade slut på spisbränsle på Coop, men rekommenderade Lampolja. Lampoljan brinner inte utan veka så pappa hämtade en bit bomullssnöre & sen stod det höga, höga lågor upp från braskaminen som pappa placerat på den nya vedkorgen de fått i julklapp av oss som han sen placerat i närheten av mammas alla blommor *SUCK*
Jag hämtade en plåt, släckte branden & tog med mig lampoljan & gav pappa stränga förmaningar om att INTE använda bordskaminen igen för än jag kommit ner med rätt bränsle, han lovade & jag litar på honom...

Sen var det hem & öppna alla klapparna under granen här hemma, vi tjuvstartade innan Jessicas Jocke hade kommit.
Jag hade lite nyttosaker till dem som de blev glada för, Jessi fick en ny rosa stalljacka & en massa annat :o)
Hon blev nog gladast över sin grej som gör att hon kan spela låtar från sin Iphone i bilen & som hade en fjärrkontroll :o)
Jeppe fick oxå en massa saker & min "huvudjulklapp" till honom var en Samsung Galaxy mini, han var föst lite skeptisk (det var ju lite plastig) men skulle ge den en chans, jag älskar min telefon!

Jessi i väntan på klapputdelning

Jeppe öppnar sin Samsung klapp
Hästarna fick små julkorgar med hästgodis, mini-morötter & äpplen.


Katterna fick en egen säng som Tarzan genast la beslag på :o)



Jag måste som sagt varit riktigt, riktigt snäll i år!
Av Jenny fick jag broddar till skorna :o) Jag letade efter broddar då vi var i Luleå, men hittade inga som dög, så nu kan jag brodda mig själv när jag är i stallet :o)

Av min bästaste, bästaste Anki fick jag super fina vinglas med graverade islandshästar på!



Tack vare mamma & pappa samt Jessica & Jocke så kommer jag nog att sova gott :o)


Jessica tyckte även att jag behövde slappa mer i badet så jag fick en massa ansikts- & hårmasker, lotion, peeling & en vinflaska.
Sussi & Emma kom också med en flaska vin.
Av Pernilla & Evve fick jag & Jessi en häst tidning & en chokladask, eftersom Jessi älskar choklad & jag tycker om att läsa så delade vi på klappen :o)
En fin fotoram med bilder på X-ets brosdöttrar, en tröja av brorsan med fru.
Mitt X, Jeppe & X-svärmor måste tycka att jag luktar för mycket häst för jag fick en massa "lukta gott", underbart doftande badbomber från Jeppe & X-et :o)


Jag har alltid tyckt om att pyssla & förut gjorde jag en massa saker i cernitlera, bland annat dessa tomteörhängen som jag använder varje jul. (tyvärr suddig bild)


När Saxi dog ville jag bära med mig ett minne av honom & gjorde flätat tagelarmband, jag tycker om att ha honom nära mig varje dag.
 Reaktionerna på de tagelarmband jag knåpat ihop till julklappar i år var helt underbara, härligt att de kan glädja någon annan vare sig hästen finns kvar på jorden eller travar i Trampalanda...
Snodde bilderna från Facebook.




Ha en riktigt god fortsättning på er där ute!


Inga kommentarer: