fredag 2 december 2011

Det tar etthundra år!

Ska börja med svar på kommentar om Sella sadeln, vi har inte haft riktigt bra väder för fotografering. En svart häst är ju bäst att fota utomhus mot snö & det väntar vi på ännu :o)
Men jag kan säga det att vi alla (jag, Jessi & Galsi) är supernöjda med sadeln, den är underbart skön att rida i & man hamnar direkt i korrekt sits i den.

Jag har väldigt bra stöd för knäna i den jämfört med Sensation sadeln.

Knäslut i Sensationsadeln
Knäslut i Sellan
Nåväl till dagens övningar.
Jag hade morgon i morse så jag passade på att mocka på morgonen, det är ganska skönt att komma igång & röra på kroppen på det sättet när man sen ska sitta inne på kontoret.

Hade ingen större inspiration att rida idag (konstigt nog för jag längtar alltid till Lassekurserna) men idag var bara en sådan där dålig dag.
Åkte ner & tog in Galsi, bestämde mig för att ge hans man en genomgång, den är tjock som en ryamatta!
Lånade silicondroppar av Jenny (ska köpa dessa på måndag om vi kommer oss i väg till Luleå)

Man behöver bara en liten, liten droppe på borsten så blir manen len som sammet. Men jag upptäckte oxå att det blev halt om händerna när jag skulle öppna boxdörren... :o)


Galsis hårsvall :o)

Sötnäsan

Kom sen iväg på Lasse lektion & vi hade bana att rida idag igen, det är jättekul!
Först volter runt koner i trav, sen skulle vi in mellan bommar i trav & göra en 45 graders sväng, nu hade vi större utrymme än sist & gjorde detta mot väggen så nu fungerade det faktiskt :o)

Sen stod det tre koner i en trekant & vi skulle välja en av dessa att backa runt & tillbaka.
Sen sidepass över en bom (Galsi var super duktig på detta idag, åt båda hållen!)
Galopp på volt & sen ner till trav & in i ett L där vi skulle trava & ta 45 graders vinkel igen (fungerade mindre bra :o)

Fick upp telefonen & fotade mina kära kurskompisar lite :o)

Sussi & Bassi jobbar runt konerna

Sussi & Bassi i sidepass

Katti & Dómur i "vinkel-trav-lådan"

Katti & Dómur ryggar runt koner

Efter passet så diskuterade vi skänkelvikningar. Jag fick "bannor" igår på dressyrlektionen för att jag höjde  handen på den sidan som Galsi skulle gå åt. Carola frågade varför & jag svarade bara; -För att Lasse sagt det. Jag kom helt enkelt inte på varför, nu frågade jag Lasse. Det är för att hjälpa hästen att förstå vilket håll vi ska åt. Genom att höja den handen så får jag med mig min kropp & på ett tydligare sätt talar om att det är hit vi ska. Målet är ju att man gör rörelsen mindre & mindre tills du sitter med jämnhöga händer & kroppen ändå talar om vad hästen ska göra.
Lasse trodde att Galsi fixade skänkelvikning på enhandsfattning & hoppade upp.


Det gjorde han & sen var det min tur att prova & det fungerade!!!
Fy så glad jag blev, det var så lite jag behövde göra för att han skulle flytta sig så fint i sidled.
En toppen avslutning på dagens ridpass!

Vi diskuterade mycket hur våra kroppar påverkar hästarna & ibland är det så lite vi behöver göra för att det antingen skall krascha helt eller gå super bra!
Det är nog sant som man säger, det tar hundra år  & hundra avfallningar innan man är en fullärd ryttare!


Inga kommentarer: