söndag 1 april 2012

En resa till Paris

Skulle städa i min gamla datorhörna & hittade givetvis en massa cd skivor med bilder på, så nu kommer en bildbomb :o)

I oktober 2005 åkte jag med Ulla som hade NordichorseSelect, som gjorde renskinnspaddar till häst, till Paris för att lansera hennes paddar.

Ett högt hotell där vi klev av flygbussen

Vy över Paris

Utsikt från hotellrummet

Utsikt från hotellrummet
Ganska tråkig utsikt

Bara hustak & fasader så lång ögat når

En liten bakgård på hotellet

På taken växte det träd :o)

En byggnad som var Halloweenpyntad som vi såg från hotellrummet

Figurerna på fönstren

Bara hustak & stora byggnader vars man än såg

Jag vet inte riktigt vad de orangea plupparna var på taken, men de fanns i massor. Kanske skorstenar?

Smala gator


Takträd :o)

Hotell Bellevue där vi bodde

Bellevue Hotel ligger vid kyrkan Sacré Coeur i stadsdelen Montmartre i Paris

En läskig Halloweenfigur

Ännu en Halloween figur
På promenad. En kvinna med sitt positiv (konstigt namn)

På promenad på Paris gator

Grafitti 

Målade murar

MASSOR av duvor överallt

Tur man inte är fågelrädd :o)

Mer grafitti

Ännu mer grafitti

Så kom vi då fram till Sacré-Cœur som ligger på toppen av Montmartre i det 18:e arrondissementet och ger en vidsträckt utsikt över Paris.

Man var tvungen att titta ordentligt för att se att detta var en levande människa

Liftarna upp

Sacré-Cœur  
Sacré-Cœur

Jag kan ju inte direkt säga att jag tyckte utsikten var vacker...

Bara hus & byggnader

så långt ögat når

Sacré-Cœur var däremot vacker

Det var ganska mycket folk där :o)

En vakande häst

Kryptan var stängd på grund av något bombhot om jag inte minns fel

 På kvällen besökte vi givetvis Eifeltornet, ett av världens mest kända landsmärken.

På väg till Eifeltornet

Vacker karusell

Det är maffigt!


Vakter med K-pist

Eifeltornet


Nu kommer jag ju inte ihåg vad denna byggnad hette

Utsikt från Eifeltornet dit min kamera fick åka utan mig :o)

Det var tur att jag fick se utsikten i kameran, jag vågade mig bara upp till fösta avsatsen :o)


Upplyst Eifeltorn

Det var jätteläckert när det blev mörkt & de tände tormet

Snygg staty

Eifeltornet på avstånd

Man städade gatorna i ett & det behövdes, Paris var verkligen en smutsig stad

Hotellrummet


Tyckte det var roligt med en Expertbutik mitt i Paris :o)

Vi skulle ju absolut besöka alla platser som var värda ett besök så nästa sevärdhet blev Notre Dame.

Det är en vacker byggnad

Duvdrottningen :o)

Jag var så imponerad av mosaikfönstren

Verkligen vackert

Vackert

Tror det ska vara Jungfru Maria

Någon viktig snubbe :o)

En modell hur man byggde Notre Dame

Guld & glimmer

Mera guld

En modell av Notre Dame


Präst kläder

En stackare har tappat huvudet :o)









Sen gick i till Galeries Lafayette, Paris mest spektakulära varuhus med en unik glaskupol.

Här handlade jag ingenting, hittade billiga BH:ar för endast 1 500:-...

Glaskupolen 

Oerhört snygg "butik"

Här kunde man få en personlig assistent när man skulle handla

Överallt ute stod det folk & grillade majskolvar i kundvagnar som de sen försökte sälja

Så skulle vi då se Triumfbågen, som man även såg på håll från Eifeltornet. Triumfbågen är en monumental valvbåge med anor från romerska riket. Triumfbågen finns på Place Charles de Gaulle i Paris.

Napoleons kropp på väg till begravning bars genom Triumfbågen den 15 december 1840, fyra år efter att den var färdigbyggd. Under triumfbågen finns den okände soldatens grav som symboliserar alla dem som stupade under första världskriget. Graven kom till år 1920 då stoftet efter en stupad soldat gravsattes här. Triumfbågen ligger på den historiska axeln som har sin utgångspunkt i Louvren och går i en rak linje via Place de la Concorde längs Champs-Élysées och Triumfbågen ut till La Défense och avslutas med Grande Arche.
Vid triumfbågen möts tolv breda avenyer som strålar ut från platsen som en stjärna. Fram till 1970-talet hette platsen Place de l'Etoile, (Stjärnplatsen). Triumfbågen är 51 meter hög, 45 meter bred (284 trappsteg) och öppen för allmänheten.

Stor & vacker

Just då var det lugnt med bilar


Vackert utsmyckad

Här hade vi en exklusiv hästbutik! Hit kan man inte komma i ridbrallor med spåniga skor & hö i håret & handla :o) 

Egentligen skulle vi ha åkt hem efter detta besöket, men det blev flygstrejk så vi fick stanna några dagar extra. På kvällen gick vi tillbaka till Triumfbågen & gick upp för alla trappstegen.


Triumfbågen i nattsken

Jag höll i mig hårt uppe på toppen :o)

Här kunde man (givetvis) se Eifeltornet

Paris gator i nattmörkret

Den okände soldatens grav
Folies Pigalle, känd nattklubb

Här kunde man handla lite av varje :o)

En hästtransport utanför Moulin Rouge & det stod Moulin Rouge på transporten, undrar vad de fraktade? :o)

Moulin Rouge


När vi nu blev kvar i Paris han vi även med att besöka Louvren, det största nationalmuseet i Frankrike, det mest besökta museet i världen och ett historiskt monument. Louvren är beläget i Paris 1:a arrondissement och tillhör världens främsta konstmuseer både vad gäller storlek och samling, med hyllade konstverk av bland annat Titian, Rafael och Leonardo da Vinci. Här hänger den berömda Mona Lisa.

Louvren
 
Den berömda Louvrepyramiden i glas

Många nakna män fanns det där :o)

Det var ENORMT stort

Jag tyckte denna skulptur var så vacker
 
Hästar

Jag tror detta var Napoleons hem


Snacka om kristallkrona!

Takmålning
  
Sfinxer

Jag tjuvfotade!
Det var stränga order om att man INTE fick fota Mona Lisa, rebellen från Norrland kunde inte låta bli :o)
Tror ni jag var något nervös sedan :o)

Jaha detta var en massa bilder från min Paris resa, andra gången i mitt liv som jag var utomlands. Jag hade varit i Scotland med jobbet tidigare, annars hade jag inte ens haft ett pass.

/Annika

1 kommentar:

Jenny sa...

Vad häftigt! Paris måste jag också besöka nån gång :)