lördag 7 april 2012

Bortblåst!

Tyckte att en skön barbackatur passade bra på påskafton. Slängde på ett renskinn & ridgjorden & stack iväg efter ridstigen i solskenet. Fick ett skrattanfall då jag höll på att glida av efter en bit & fick hoppa av & dra åt gjorden lite extra. Det tog en evinnerlig tid innan jag hittat en snödriva i bra höjd & lyckades kravla mig upp igen.



Tänkte bara rida lite kravlöst med lite tölt & galopp. Tänkte att han får rulla på i sin höger galopp & han skjöt iväg i vänster galopp. Red en bit till i tölt, provade en ny fattning & samma sak igen. Hmm, vände & red till baka & Galsi blev bara mer & mer frustrerad. Hoppade av & fixade till renskinnet & ridgjorden, funderade om tränset var för hårt spänt & kikade in i munnen, såg inget, men spände ner ett hål på vänster sida.
Nu var vi ju nästan hemma så vi vände tillbaka efter stigen igen & gjorde ett nytt försök, å ett nytt försök & ännu ett nytt försök, ingen höger galopp!
Han försökte däremot slänga upp skallen & rusa iväg med mig, stressade i tölten & var allmänt på tårna.
Jag vet inte om det min frustration som smittade av sig på honom, även om jag hela tiden försökte behålla lugnet. Vi skrittade en bra bit & han frustade & klev på i skritten, men så fort jag kortade tygeln så började han hetsa igen. Red förbi uppfarten till stallområdet & fortsatte mot ridklubben & gjorde några försök till med höger galoppen, men den var som bortblåst :o(

Gick hem, tog av renskinn & ridgjord & slängde på sadeln & gick ut igen. Galsi såg ganska besviken ut när jag kom med sadeln & sadlade på i stället för att plocka av honom grejerna :o)
Gick till utebanan & hoppades att underlaget skulle vara så pass bra att man vågade ta en galopp. Red ut i höger varv i tölt & i början på långsidan fattade jag galopp & tjoff, där ar den igen. Saktade av lagom till kortsidan & gjorde en ny fattning på långsidan, inga problem tycket Galsi & rullade upp i en mjuk, fin höger galopp?!?!?
Klappade & hoppade av, kliade mig i huvudet, gav Galsi en godis & gick tillbaka till stallet.


Kliade mig ordentligt i skallen kan jag säga.
Jag har lite spök i vänster höft sedan torsdagens ridlektion, kan det ha varit det som spökade?
Det är isigt under snön & lite småknöligt, det borde ju bara gjort att han hellre tog högergalopp som är hans säkra galopp i stället för vänster.
Var det ridgjorden & renskinne?

Kollade igen munnen på honom efter ridningen & då såg jag att han var lite röd i vänster mungipa, jag ställde ju honom överdrivet till vänster när jag skulle ta höger galoppen, men när jag kollade från början syntes det inget, visst kanske det påverkat, men är nog inte hela sanningen.
Jag vet inte om jag haft bettet från Haglunds på det tränset tidigare, men jag tyckte det såg inpassat ut. När jag smort eller bytt bett mellan tränsen så brukar jag aldrig sätta i läder stropparna i läderöglorna på tränset så att jag vet att jag ska kolla så att det är inpassat, men så var det inte på detta. Hade jag bara missat?

Många frågor började ju givetvis snurra i min skalle som gärna ska ha svar på allt...
Nåväl nu var det som det var & munnen ska gås igenom i slutet på maj då det kommer upp en hästodontolog från Umeå hit. Ska bli spännande att se vad hon har att säga om Galsis bettproblem & mun.

Fick ett ryck & möblerade om i tv-rummet då jag kom hem från stallet, så nu är det inte bara spök i vänster höften, utan i hela kroppen :o)
Jag kände att jag bara var tvungen att börja förändra saker & ting & hemmet blev det första. Jag är inte klar ännu, har en hel bokhylla & en datorhörna att rensa + att jag fick över en stol & en fotölj som jag inte har någon aning om var jag ska placera nu???
Bokhyllan är full med papper & annat onödigt som inte ska vara där, men jag tar en sak i sänder.

Före
Efter
Gick igenom stallskåpet igår & fick ett ryck & la fram schabraken....
Det har som blivit ett gäng :o)
Det är bara ett av dessa som jag köpt till ordinarie pris & det är vojlocken som är tänkt att bli tävlingsvojlock så den ligger ännu i plasten.
Resten har jag fått eller fyndat på nätet :o)



Glad Påsk!

Glad påsk önskar Annika & Galsi

Inga kommentarer: