måndag 30 april 2012

Lerigt, slaskigt & smart!

Det tinar på för fulla muggar nu & det är slaskigt & lerigt att rida, man ser ut som om man varit på  gyttjebrottning när man kommer tillbaka från ridturerna.
Jag brukar parkera Galsi i någon liten snöhög & så tar jag & torkar av benen & magen med snö, det försvinner en hel del på det sättet & resten kan man lätt borsta bort efter en stund.



Tyvärr så ser sadeln ut som om den varit med på gytjebrottningen & jag läste här om dagen om stigbygelpåsar som man trär på stigbyglarna för att skydda sadeln.
Googlade fram dem efter stallet idag & kom på att det borde inte vara så svårt att göra själv.
Grävde igenom alla mina gömmor & hittade material. Som tur var så hade jag Titans gamla stigbyglar kvar hemma så jag hade något att måtta med & så vips hade jag ett par stigbygelpåsar!




Ganska snygga om jag får skryta lite :o)

Har varit drygt 5½ timme i stallet idag. Krattat, krattat & krattat i Galsis hage. Även om vi varit duktiga & mockat i princip varje dag så har man ändå missat lite här & där + att det kommer fram en massa hörester.

Galsi stod uppe på sin kulle i skogen & njöt av vädret medan jag svettades i hagen.


Han har hittat ett bra träd att klia sig på där i sin skog. Det såg ganska lustigt ut :o)


Red med Emma & Bassi runt stigen idag & Galsi har varit vildhäst med både Jessica & Rebecca när de red i förra veckan. Jag slängde på kimblewick-bettet för att vara på den säkra sidan.
Först ville han inte komma in i stallet & ställde sig & strejkade i dörren, men jag behövde bara skaka på godisburken så klev han in. Han har lärt sig att det lönar sig att strejka :o)


Först skrittade han så lugnt & fint på lång tygel bredvid Bassi, men så fort vi skulle öka tempot så började han hetsa & han ställde sig på bakbenen! Jag blev så paff att jag bara garvade :o)
Sen började han vixla i tölten & det tyckte jag inte om! Jag måste googla lite så jag vet hur jag ska komma tillrätta med det.
Jag har jobbat honom mycket med samling innan tölt & han har "trampat" på väg mot piaff, vet inte om det är det som gjort att han även samlar sig så att han lättar fram?
När vi skulle galoppera så slängde han upp skallen & tänkte dra iväg, en halv halt & ett morrande från mig fick honom på andra tankar & så fick han skritta en bit innan han fick gå upp i galopp.
Han gjorde några försök till & ibland hade han till och med glömt bort att han kunde trava... Men som sagt, han var taggad som tusan idag & tölten var riktigt fin (när han då inte trampade om & vixlade)

Nu ska jag ta ett välförtjänt bad & koppla av lite.
Har haft en egen liten majbrasa här hemma, totalt riskfritt för alla igelkottar!



Ha en trevlig valborg önskar Annika & Galsi

Inga kommentarer: