måndag 23 april 2012

En stark resa med mig :o)

Helgen har gått i en rasande fart, vilket det brukar göra när man han roligt.

torsdagen så hade vi vikarie på dressyrlektionen, våran "gamla" ridlärare Ålle. Det var en jätterolig lektion där vi fick rida skänkelvikningar efter halva långsidan, vända över banan, komma fram i trav & byta varv. Rida halva långsidan & kortsidan i trav innan vi gick ner i skritt & gjorde skänkelvikningar igen. På detta sätt så möttes vi även på halva banan så det gällde att ha tungan rätt i mun så vi inte krockade :o)
Sen la vi även in galoppfattningar. Roligt som tusan!

Fredag var det dags för Lasse-lektion igen. Jag har ju inte ridit på ett tag för Jessica red sist vi hade.
Här fick vi rida bana igen & det är så himla roligt!
Först sidepassöver en bom, sen red vi in i mellan bommar som låg som en blixt, skritt fram & sedan backa tillbaka. Fram i trav & serpentiner runt koner, byte till tölt & tölt mellan koner & sen ut på spåret & galopp.

Galsi var så mjuk, men tjafsade i munnen & slängde med huvudet = bet sig i munnen igen & sår :o(
Han har blivit så duktig på samling att han börjat trampa, jag kan inte kalla det för piaff ännu, men han trampar på stället :o)
Min kompis Linda som är dressyrryttare såg när vi trampade & kunde genast rätta tull att jag inte ska gunga. La det bakom örat tills nästa träning.

Efter detta så skulle vi fixa transporten som jag skulle ha med mig till Kalix på lördagmorgon & hämta hö med. Givetvis så strulade det & vi fick inte vänster blinkers att fungera. Jessi åkte på Statoil & köpte ny lampa, men det hjälpte inte. Så kom Lasse & trollade så hade jag även vänster blinkers. Då vågade jag inte ta lös transporten utan den fick följa med hem & stå på gården under natten så tog jag Jessis bil till stallet på morgonen då jag fodrade.
Blev sent i säng så jag var tvungen att viola en stund innan jag åkte.

Kom iväg vid 11-tiden & då hade det börjat snöa ordentligt :o(
Körde vägen över Ullatti för att lämna transporten i Bredseludden hos min höbonde.
Ett par mil utanför Ullatti blev vägen hemsk! I ca 4 mil kunde jag inte köra fortare än 50 km/h.


Efter denna raksträcka kommer en seg backe & jag höll baske mig inte på att komma upp!
Antispinnen slog i hela tiden & jag fick mardrömmar om hemresan & köra ner för denna backe med en transport full i hö!
När jag sen kom ut på bar väg mötte jag en plogbil :o)

Fotade Jockfall i vinterskrud, men det blev mest bara staket man såg :o)


Väl framme hos höbonden blev jag riktigt stolt över mig själv som med lite trixande & en massa backande, lyckades vända transporten & få den åt rätt håll!


Det var skönt att lämna av den & få tuffa på i lite raskare tempo.
Poppade musik & kände mig som 20 igen & på väg till Kalix för någon rolig fest & konsert.

Framme hos syster blev jag (som vanligt) varmt mottagen & en cosmopolitan väntade på mig innan middagen.


Systers yngsta flickas sambo & föräldrar kom också på middag innan vi skulle åka till isladan & se tAKIDA.

Det var en helt suverän konsert! Jag älskar verkligen deras musik!




Filmade lite oxå, men tyvärr så sjöng jag med i de flesta låtarna. Hellre än bra om man säger så...

Vi var ändå pigga som tusan på söndagen så det fick bli en tripp till Haparanda.
Första stopp Hööks :o)
Det blev nya ridskor, klimatta åt Galsi, 2 par boots, borstar & en leksak till Baron. Anki beställde ett fleecetäcke som oxå hamnade på inköpslistan.
Min syster, som inte kan ett dugg om hästar, sa - Visst var det träns du hade så mycket utav?
När jag bekräftade så sa hon: - Då får du inte köpa flera idag :o)
Lydig som en lilla-syster skall vara så gick jag förbi hyllan & kikade bara med ett halvt öga, det blev inget nytt träns.

Lite shopping på IKEA & ÖB hann vi oxå med innan hemresa.
Det kom en stor flock med svanar, jag har aldrig sett så många svanar samtidigt!


Väl "hemma" i Kalix värmde vi rester från lördagens underbart goda middag!


Jag ringde min underbara höbonde & frågade om han kunde tänka sig ta med transporten till Överkalix så jag skulle slippa den hemska vägen hem & visst kunde han det!

Ca 7 mil kortare resa & tusen gånger bättre väg!
Just när jag pratade med honom så hör jag hur det flaxar till ovanför min skalle & en stor tjädertupp landar på deras hustak!
Lite ironiskt att syrrans karl brukar jaga tjäder & nu låg han & sov inne i huset med denna jätte på taket :o)



Vid 22-tiden hoppade jag i säng & socknade som ett barn! Kan inte komma ihåg sist jag var så tidigt i säng!

Steg upp tidigt i morse & rullade hemåt efter frukost.
Blev imponerad av mig själv när jag skulle få transporten på plats bakom bilen helt själv, se så bra jag lyckades backa!


Sen gasade jag hem.
Fotade när jag åkte över nya bron över Bönälven, till vänster ser man den gamla bron som rasade så att en arbetare omkom...


Just innan Hakkas hamnade jag bakom ett lustigt ekipage som körde 15 km/h....


Bilen bogserades nämligen av traktorn som var föra.
Här kom det tre bilar som körde om oss, kurva & varnings sträck (kommer inte ihåg vad de heter men man bör inte köra om där)

När jag väl kom förbi väntade sig nästa uppenbarelse.
Även denna pendlade mellan 10 - 15 km/h.



Trodde de skulle köra in på en P-plats & släppa förbi mig, men icke. Jag kom om tillslut.
Väl hemma fick jag inte lös transporten från bilen, men Jenny kom till stallet & kunde hjälpa mig.

Möttes av glada katter hemma som hade slagits!


Hittade inte ett enda sår på någon katt????
Som tur var så var tvättstugan ledig, sprayade Vanish på överkastet & fläckarna gick bort!

Åkte ner till stallet efter middagen & red Galsi på ovalbanan en sväng.
Testade nya bootsen från Hööks & de satt super! Slasksnö på banan & de snurrade inte en millimeter!


Jobbade lite samling idag & nu gungade jag inte & han trampade på jättebra! Måste få Jessi att filma någon dag.

Skruvade upp Galsis klimatta på väggen, hoppas nu han använder den i stället för vattenhinken....



Lossade höet sen & det gick ovanligt fort. Det var bara drygt 500 kg, men jag tror det tog en kvart.
Nattade hästarna & hem. Trodde jag skulle slockna som ett barn, men icke, här sitter jag ännu & snart är det tisdag! :o)

Katterna fick oxå en ny leksak, ett litet rosa tält med lite leksaker i.


Nu ska jag slå igång värmedynan & förhoppningsvis sova gott!

/Annika

Inga kommentarer: