lördag 14 april 2012

Katt med diabetes

Sommaren 2009 upptäckte jag att min katt Tarzan inte var riktigt som vanligt.
Han drack & kissade en massa & det var bara att boka tid hos veterinären.
Efter att ha tagit prover på honom så kunde man konstatera att han hade fått diabetes!
Min älskade trasselman var sjuk!


Min första tanke var att låta honom somna in, men Jessica vägrade!
Vi bytte mat till foder med lägre innehåll av kolhydrater & sockervärdet gick ner direkt.
Vi kom överens om att prova med insulin.

Han går än idag på insulin två gånger om dagen & jag skulle ljuga om jag sa att det är lätt.
Det är inte lätt & man får verkligen lära sig att planera sina dagar utefter Tarzans tider.
Många tycker nog att jag inte är riktigt klok, men jag har sagt att så länge det fungerar & så länge han mår bra så fortsätter vi.

Jag vågade själv inte ge honom sprutorna i början, så det var Jessica som fick sköta det.
Han ska ha sprutor två gånger om dagen med 12 timmars mellanrum, det ska helst inte gå mer än 10 minuter  över 12 timmar.
Jag lärde mig efter ett tag att ge honom sprutorna själv, det hade aldrig fungerat annars.
Blodsockret mäter man genom att sticka i örat vilket inte alltid varit det lättaste. Tarzan har mer än en gång fått blåmärken i öronen efter min jakt på bloddoppar :o(

I början gick han på dietfoder från veterinärerna. Detta beställdes från Danmark & en gång hade inte beställningen gått iväg & jag fick panik!
Jag hade tidigare gånger löst det genom att få foder med min syster från Kalix & själv hämtat i Gammelstad då en kompis skulle dit med hunden, men den här gången stod jag i princip helt utan foder!
Googlade runt på nätet & hittade flera som gett Mjau till sina diabeteskatter, vad hade jag att förlora?
Gav Mjau & kollade blodsockervärdet, det var bättre än någonsin!
Jag har köpt en blodsockermätare för spädbarn vilket innebär att jag bara behöver få ut en droppe bod från hans öra för att kunna mäta.

En gång gjorde han "inbrott" i min klädgarderob där jag förvarade en påse Eukanuba torrfoder som de andra katterna äter, han vräkte i sig torrfoder & jag tänkte ännu en gång, nu är det kört!
Icke, bra sockervärde igen & ett samtal till tillverkarna av Eukanuba & Iams. Nu äter han lite Eukanuba Senior varje dag  det är en bra "muta" att strö över hans Mjau de dagar han är lite kräsen :o)



Han var helt hopplös i början på att försöka stjäla till sig mat & det är mer än en gång man funderat om han skulle överleva eller ej då han stulit något han inte bör äta & blodsockervärdet sköt upp till 30!!!
De ska ligga som en människa, kring 6.

Jag kan aldrig lämna mat framme & har fått sätta barnlås på sopskåpet för att han inte ska få i sig något han inte bör äta.
Han får sin frukost vid 6.00 & insulinsprutan vid 6.15
Lunch vid 12-tiden
Middag vid 18.00 & insulinspruta vid 18.15
Kvällsmat vid 22-tiden.

Det är en hel del tider att passa...

Nu i sommar har det gått tre år sedan han fick sin diagnos & det är jobbigt att alltid vara på sin vakt med vad man har framme, passa tider & se till att Tarzan inte kommer åt de andra katternas foder.
Jessica är den enda förutom jag som kan ge honom insulinet & nu när hon flyttat hemifrån betyder det att jag aldrig får sova längre än till 6.00 på morgnarna, på helgerna går jag visserligen & sover igen, men det blir aldrig det samma när man väl varit uppe & brutit sömnen.
Varför håller jag på då?
Jag försöker alltid ta mitt ansvar som som djurägare till 100%, det är som ett äktenskap, "in sicknes and in health" & som sagt så länge det fungerar för Tarzan så kämpar jag på.
Tarzan blir 12 år i sommar & han har börjat bli less på att matte sticker honom hela tiden, han försöker ibland gömma sig efter maten så jag inte ska komma åt att sticka honom.
Han har börjat bli lite stelbent & jag vet inte om han orkar en hel vinter till, men så länge han orkar, orkar jag!

Liten Tarzan tittar fotboll

Skräp katt!

Slåss med dammsugaren, nu älskar han att bli dammsugen...

Min Lejonkung

Hmmm... Tarzan tyckte det var underbart att vi tagit in ett träd för hans skull...
Tarzan just nu. Sovandes på klösbrädan

/Annika

Inga kommentarer: