tisdag 6 mars 2012

Uppspänd, inspänd eller avspänd?

Det finns en massa "hjälptyglar" när det gäller hästar, det ska göra det ena eller det andra.
Ibland kan man under en period behöva lite hjälp, med det finns även en himla massa saker som i fel händer förvandlas till tortyrredskap!

Trav kan jag inte mycket om, men här använder man ibland (eller ganska ofta om jag förstått det rätt) en så kallad Uppkäk, eller upckeck.


Denna ska, som man ser, hålla huvudet uppe på hästen. Enligt det jag läst för att hjälpa till att hålla luftvägarna fria & förhindra att den ligger i hårt på bettet.


Man kan även ha en massa andra hjälpmedel, allt givetvis för att hästen ska springa så rakt som möjligt & koncentrera sig på det den ska göra, springa fort...
Aftonbladet har en bra förklaring med bilder på vad de olika hjälpmedlen heter & vad de är till för.

Så har vi sen inspänningen, där man i stället vill att hästen ska sänka huvudet.

Det finns ett hemsk exempel på hur detta missbrukades på en Holländsk tävlingsponny som heter Power and Paint. Detta skedde i samband med ett VW sommaren 2007, tydligen fick de inget straff....


Halsförlängare eller gummisnodd som den brukar kallas till vardags. Kan vara ett mjukt hjälpmedel att använda en tid för att lära hästen att sänka sig & hitta sin egen balans. Men även en gummisnodd kan bli till rena tortyren om den är för hårt spänd. Halsförlängaren är åtminstone elastisk så hästen kan ha en chans att hitta balansen om den skulle snubbla till. Ett hösnöre knutet mellan nosgrimma & sadelgjord är däremot inte elastiskt...

Ja det finns hjälptyglar i alla de format & sorter, för alla problem & tillfällen.

Det finns dessutom så många saker som vi inte ens visste att vi behövde?

Jag har börjat använda kapson eller repgrimma då jag longerar, jag vill se att Galsi själv söker sig framåt, nedåt - utan hjälpmedel. När han gör det så berömmer jag & jag märker att han självmant oftare söker sig nedåt. Det är en avspänd häst som jag ser i andra änden av linan, en sådan häst är det jag vill se.

Den optimala drömmen med min ridning är att kunna rida helt utan utrustning & ändå få hästen att utföra det man vill!


Jag hittade ett klassiskt uttryck som jag tyckte var bra & tänkvärt: "Kandar och hjälptyglar är i den oskickliges hand lika farliga för hästens hälsa - som rakkniven i apans."

Detta var lite funderingar som snurrade i min skall just nu :o)


Inga kommentarer: