torsdag 15 mars 2012

Idag red vi bäst!

Galsi har en förmåga att tappa någon av sina gångarter lite nu & då.
Vänster galopp var urusel i fredags & jag nästan grät för det var i princip bara pass på volten.
Jag har ju mina hjärnspöken när det gäller att galoppera på volt i vänstervarv.  I fredags så bytte jag & Sussi häst när vi kom till galopp på volt i vänster varv. Jag skulle bevisa för Lasse att jag kunde galoppera & andas samtidigt i vänster varv. Jag var så stolt där jag galoppade omkring på Bassi & surrade samtidigt; -Se jag kan andas & galoppera i vänster varv :o)


Sussi hade däremot större problem med Galsis vänster galopp, han låg i pass & galoppen var fruktansvärt springnig & 4-taktig.  Stackaren var helt slut!
Vi bytte varv & nu fick jag problem med Bassis galopp :o) Det kändes som om vi var på väg in i ridhusväggarna lite nu som då... Sussi hade även problem med Galsis högergalopp, som jag ridit ett tag innan utan problem. Kliade mig i huvudet & konstaterade att det nog är den där baskade vänsterbogen som spökar som vanligt & det blir alltid värre på våren.

Lasse frågade om han fick prova & hoppade upp.
Samma här vänster galopp blev springnig, 4-taktig & pass.
Lasse är inte rädd av sig så han fräste på med Galsi i ridhuset så jag skrek högt till slut, trodde att de skulle sluta som ett par blöta fläckar i ridhussargen...

Lasse jobbade mycket på att få honom lösgjord & det blev bättre i traven i alla fall.
Han sa att jag måste sluta fjanta & våga ta i honom mer & inte acceptera hans slängade med huvudet.
Han kände honom i munnen efteråt & tyckte han var vass i tänderna på högersida, kul att man just haft en odontolog som gått igenom munnen på honom... Bokat tid till en annan tjej som kommer upp i slutet på maj.


Våran eminenta massör skulle komma upp i helgen, men åkte på jobb i stället.
NEJ kände jag! Vi behöver ju henne NU!

Igår red jag & Emma våran onsdags-sväng, två rundor upp till Kremma med varierade gångarter.
Tog inte G-bootsen, det kändes inte schysst eftersom han verkar ha lite struligheter i bogen.
När vi kom till galoppen fick jag kämpa & fatta ny & fatta ny innan Galsi kom in i vänster galopp.
Den kändes springig igen & avslutade med att jag bara lät honom gå över i pass.
Tog en kortare höger galopp på vägen tillbaka.
Tog en ny sväng upp mot Kremma & fick jobba igen för att få vänster galoppen. Försökte verkligen rida i galoppen & kanske den blev just lite bättre.
Avslutade med mycket trav & lät honom riktigt sträcka ut i traven.

Stretchade & masserade honom efter ridturen. Något lossnade i vänster kota eller knä, för det knakade till ordentligt. Likaså knakade det i nacken så han vände huvudet åt höger.
Lät honom stå med Back on Track täcket & sen när jag kände igenom honom så kändes bogen helt lös & fin.

Red lektion idag. Ställde nacken omväxlande höger & vänster i uppvärmningen.
Traven kändes underbar idag. Han slog & fjanatde med huvudet först, men sen gick han ner ganska djupt & längde på nacken. Visst slog han upp lite nu & då, men merparten gick bra.
Så kom vi till serpentinbågar där vi skulle fatta galopp i den sista bågen, givetvis så började vi med vänster galopp.
Första fattningen blev skit, men sen lossnade det när vi tog från tölt, fattning nummer tre vågade jag mig på att ta från trav & det fungerade! Resterande fattningar satt som smäck!
I höger var det inga problem alls! UNDERBART!

Vi avslutade passet som vanligt med att låta de trava på längre tygel för att de ska länga ut & länga halsen. Jag kan trava på hel lång tygel & han har blivit jätteduktig att själv sträcka ut.
Stretchade honom efter passet, inget knak idag :o)

När vi kom hem till stallet så givk jag ner till Lindas stall & sa att jag behövde låna en box att hänga mig i!
Linda har skjutdörrar till sina boxar & det är ett toppen sätt att hänga där & göra benen långa.
KNAK & BRAK sa det & så lossnade det lite i min svank. Nu känns det som om jag börjar få träningsvärk i svanken, gissar låsningarna suttit där ett tag...

Avslutade med att blåsa honom lite med hårtorken, på så sätt får han lite massage samtidigt & han verkar tycka det är skönt.


Avslutar med lite fina bilder jag tog på bästa stallkatten Odin idag när jag var i stallet & gav lunch.
Han tog en av Galsis hö-högar i besittning & använde den som liggunderlag :o)







Inga kommentarer: