lördag 10 mars 2012

Så blev det ännu dyrare med de nya ryttarlicencerna

*SUCK* kan jag bara säga, så blev det ännu dyrare för oss att tävla!
Blev jätteglad att se att man kan lösa halvårslicens, ända tills jag ser vilket datum den gäller; 2012-07-01 - 2012-12-31.
Helårslicensen gäller nu tydligen per kalenderår, inte som tidigare ett år från det datum man löst licensen.


Här uppe har vi bara en större tävling per år på våran egen ovalbana. Samma är det för Midur, ca 25 mil (enkel resa), nästa blir Vallholt & Vindur har ungefär samma, ca 40 mil (enkel resa)

Vi har inte den ekonomin att vi åker iväg & tävlar utan passar på när det är tävlingar här hemma.
Det är nog så dyrt det, sist hade vi ett pris, 650:- för juniorer, 750:- för seniorer inklusive en gren, vid ytterligare en gren tillkom det 100:-.
Vi har tur att vi står på samma område som ovalbanan, annars hade uppstallningsavgift på 450:- för box eller 250:- för spilta tillkommit.

Vi har alltid gjort så här;
Löst licensen vid tävling, på min gamla licens ovan som jag löste 2004 gällde till 2005-06-04, det betydde att 2004 kunde jag tävla uttagning & final. Eftersom våran sommartävling alltid är föste helgen i juni så betyder det att 2005 var tävlingen 4/6 - 5/6, jag kunde alltså rida uttagningen på föregående års licens. Gick vi vidare till final fick jag lösa en ny licens på söndagen, då gällde ju denna även till 2006 års tävling.

Det vill säga att får våran del (och många andras) så kunde man åtminstone tävla två tävlingar på samma licens.
Med det nya systemet går inte det, vilket av alternativen jag än väljer!

Jag förstår att man vill avlasta föreningarnas kassörer & det är ju snällt tänkt.
Men om man i stället gjort så att du löst licensen online med giltighetsdatum ett år från den dagen man löst den så hade vi kunnat fortsätta tävla 1½ tävling på samma licens.
Detta borde inte vara omöjligt att lösa med dagens teknologi, du kan ju köpa fiskekort online på liknade sätt som bara gäller i ett dygn, så nog borde det även att gå att lösa för licenserna som ska gälla i ett år!



Vi har länge tjatat i motioner om att få ett annat system på licenserna, exempelvis per gång eller någon form av "klippkort" på 10 licenser, men fått avslag för att få ner tävlingskostnaderna.
Senast var 2008 då man hänvisade till en annan motion som fick följande svar:

Styrelsen anser att föreningar som anser sig ha mindre bra geografiska lägen eller andra ogynnsamma förhållanden som försvårar ett aktivt tävlande ska kunna ansöka om ett bidrag från förbundet för att på så sätt kunna sänka anmälningsavgifterna i stället. Tävlingskostnaden blir då lägre för dem som enbart tävlar inom ramen för den egna föreningen.


Vars man kan söka detta bidrag eller hur det ska gå till har vi ännu inte fått svar på trots att vi ställt frågan första gången 2008!

/Annika

Inga kommentarer: