tisdag 20 mars 2012

Nog funderar man om det är något annat än knäna det är fel på...

Jag bor ju uppe i Malmberget, 10 mil norr om Polcirkeln. Inte nog att det är kallt på vintrarna & myggigt på somrarna så bor vi dessutom på en schweizerost.


I morse så har Fabiantaket rasat in & bildat ett nytt hål intill den redan välkända Gropen som delat Malmberget i två delar.

Vid det röda krysset bor jag & det är stora Gropen, eller Kaptensgropen som det egentligen heter som man ser på denna bilden. Det är inte så långt emellan...


I Aftonbladet kan man i dag läsa:

Jättehål öppnade sig i Malmberget 
Ett 200 meter djupt och 60 meter brett hål öppnade sig plötsligt i Malmberget i morse. Raset skedde på gruvföretaget LKAB:s mark i tätorten.


Plötsligt??? Man har vetat om detta länge & raset skedde innanför staketet.

Den nya gropen
Nya gropen intill gamla gropen

Det har småskakat i huset hela dagen & man kan ju inte låta bli att vara lite orolig. Kommer man vakna upp en morgon & allt är becksvart för huset sjunkit ner i en ny grop?

Man har börjat lösa in fastigheter i Malmberget, men jag som bor mitt i "centrum" får vänta ett bar tag till. Först sa de 2014, nu tror jag det är flyttat till 2021.
Jag läste någonstans att man från Länsstyrelsen sagt att man inte bör bo närmare än 500 m från staketet, om det går igenom så måste de lösa in oss snart.

Varje natt vid 00-tiden så spränger man i gruvan & jag lovar att jag hoppade högt de första åren jag bodde här, nu har man vant sig.
Men gruvan måste få växa annars dör samhället ut, men med gruvans framfart finns snart inga ställen att bo på. Moment 22 med andra ord.

Kanske man får börja sova med ridhjälmen på så man i alla fall skyddar skallen om man skulle falla ner i gropen under natten...


Vill man läsa mer om Malmberget kan man göra det på Wikipedia

/Annika

Inga kommentarer: