torsdag 1 september 2011

Drömmen om Leopold gick i kras...

Fick idag hem min efterlängtade Santa Cruz Leopold sadel.
Tyvärr så passade den inte :o(

Den ligger inte an mot hela ryggen utan får ett mellanrum från ungefär där knästöden slutar till ett par centimeter bakom kåpans slut.



Lös in med en lampa vid manken & man ser hur mycket ljus den släpper igenom där det borde varit helt mörkt.

Tror till och med att bomvidden kunde ha varit lite bredare, detta var en XXvid.


Så nu är frågan vad man ska hitta för sadel som är djup i sätet, har utanpåliggande knästöd & inte kostar skjortan?


Har kikat lite på denna, Globus Tekna. Skulle vara kul att höra någon som provat denna & hur den var.

Nåväl även om drömmen om Leopold sprack så har jag i alla fall fått prova den, nu behöver jag inte drägla över den mer, så vida jag inte byter häst, men det lär inte hända!
Ja, ja jag vann i alla fall ett fint täcke idag!


8 kommentarer:

Anonym sa...

Den danska som det annonserarts om i Islandshästen några gånger. Kostar 14990 eller nåt. Den är jag sugen på och kommer nog att beställa från Agersta. Flexibom och utbytbara järn. Utanpåliggande knästöd (har jag för mig) och enkelkåpa.
/Maria S

Nickis sa...

Är det Karlslund du menar?

Linn Erle sa...

Eques Sella? Blå koppjärnet (det bredaste) är REJÄLT brett, ingen av våra MEGA-BREDA hästar kan ha detta, alla har rött (ett nr. smalare)!

Nickis sa...

Har tittat på Sella, den ser oxå underbart skön ut, men har tyvärr för dyr prislapp. Jag ska ha kvar min Sensation sadel (den släpper jag inte i första taget ;o) så jag letar efter en "billigare" bom sadel att ha som komplement.

Kallblodsryttarna sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

globus gloí är värd att prova, den är billig också!

Nickis sa...

Det blir en Eques Sella Soft som kommer i månadsskiftet :o)

Sofie sa...

Jag har provat tekna fast i Island modell :) den har dock varken utanpåliggande knästöd eller djupt säte... Jag hade nog köpt den om det inte vore för att den endast finns i 16,5" och 17,5" och jag behöver 17". Inte världens skönaste sadel att rida i kanske men ändå bra för det priset. Den väger inte alls mycket vilket jag tycker är ett stort plus. Jag känner en som har dressyren till sin islänning och är nöjd och en som har hopp modellen till sin storhäst men hon sålde för hon tyckte inte den var skön.. Island låg jätte bra på min valack som har väldigt kort och rak rygg utan manke. Det är en hel djungel det här med sadlar och det känns svårt att helt avgöra själv ifall den verkligen ligger bra. Nu tänkte jag testa eques sella soft :)