fredag 10 februari 2012

Back on track

Hade lektion för Lasse i kväll. Hade inte så höga förväntningar efter gårdagens "skit ridning" men jag hade en trevlig & samarbetsvillig häst idag.
Vi är ju bara tre personer i grupperna & det blir dels lugnare i ridhuset & sen blir det mer "kvalitets tid" den tid vi rider.
Katti valde att jobba Dómur från backen idag, Emma red i stället för mamma Sussi (premiär) & jag sms:ade Lasse på dagen om vi inte kunde få rida någon rolig bana & det fick vi :o)

Först var det fyra koner som vi skulle skritta runt, jobba med böjningen & få hästen lösgjord. Jobba mer med skänklarna än med tyglarna.

Sen fyra koner som vi skulle jobba på samma sätt fast i trav. Galsi har något spök i ena bogen som jag hoppas våran duktiga massör Nina ska kunna fixa på måndag, så det blev lite inblandning av grisepass & annat i traven. Jag fick bannor (som vanligt) för att jag glömmer eftergiften i rätt tid, är segare än en snigel i fruset slem.


Efter detta bar det av ut på fyrkantspåret, ställa in, vända in & trava över tre bommar, detta fixade vi hyfsat bra, höll andan de första gångerna, men sen blev det bättre & bättre.

Ner i skritt, fram till en bom & sidepass över. Jisses så duktig han är på sidepass över bom!

In i en ruta av bommar men en kon i mitten, backa runt denna. Även här är han så suveränt duktig.
Jag fick lite bannor för att jag är "i barn stadiet" ännu. Lasse tycker det är dags att jag ställer mer krav på böjningen vid förflyttning av både bog & rumpa.

Ont i kroppen & känner mig sned & vind, men super nöjd med dagens pass!

Det är rejäla temperatur skillnader från förra helgen, bara - 3när jag åkte från stallet. Förra lördagsmorgonen  var det -36! Hoppas på lite mysig ridning i helgen! Ska ta mig ut på den nyplogade ovalbanan någon av dagarna har jag tänkt.



Inga kommentarer: